Motocykle zabytkowe części

Szukając modeli motocykli, które wyróżniają się klasą i historią, warto zaglądać na giełdy internetowe. Można tam natknąć się na perełki nie do znalezienia nigdzie indziej. Motocykle zabytkowe to hobby dla pasjonatów, którzy są gotowi na wszystko.

Pierwszy motocykl, czyli jak daleko sięga historia jednośladów

Pierwszy motocykl został stworzony przez niemieckich wynalazców Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha w 1885 roku. Napędzany silnikiem benzynowym, był właściwie niczym więcej jak rowerem ze wzmocnioną konstrukcją. Pierwszy maszynę testował syn Daimlera, Paul. Dopiero w 1901 roku pojawił się pierwszy masowo produkowany motocykl, projektu brytyjskiego inżyniera Edwarda Turnera. Sprzęt ten stał się wzorem dla nowoczesnego motocykla. Na początku XX wieku motocykl stał się cenionym środkiem transportu.

Pierwsze zorganizowane wyścigi motocyklowe rozpoczęły się w latach 20. XX wieku. W latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku opracowano wiele pięknych i niezniszczalnych maszyn. Modele te są obecnie rzadko spotykane, i tym samym o wiele cenniejsze. Lata 50. i 60. XX wieku przyniosły motory w stylu vintage, z klasyczną stylistyką i dopracowanymi możliwościami jazdy. Warto wspomnieć o takich modelach z epoki jak Triumph Bonneville, BSA Gold Star i Norton Commando. Wtedy też narodził się w Ameryce ruch harleyowski, a motocykle na stałe wpisały się w wyobraźnię i kulturę.

Motocykle zabytkowe - gdzie szukać modeli i części? 1

Źródło: unsplash.com

Kultowe motocykle PRL-u

Stare motocykle łączą w sobie obecnie nostalgiczne wspomnienia i niezniszczalność konstrukcji maszyn PRLu. Popularna Emzetka powstała jeszcze w NRD i od stała się marzeniem wielu młodych ludzi. MZ 250/251 posiadał jednocylindrowy silnik o pojemności 243 cm3, który generował moc 21 KM. Model 251, pieszczotliwie zwany „Bananem” wyróżniało też piękne obżerowanie silnika i tarczowy układ hamulcowy w osi przedniej.

Wspaniałym motorem rodzimej produkcji była Gazela. Motocykl powstawał w Polsce w latach 1968-1970. Dlatego oryginał jest obecnie tak poszukiwany przez kolekcjonerów. Jeszcze wcześniej, bo tuż po wojnie, w 1947 roku powstał SHL M04, oparty na przedwojennych motorach SHL 100. Eshaelka zużywała jedynie 3 litry benzyny na 100 km, nie posiadając za to akumulatora. Prądnica-iskrownik była napędzana bezpośrednio przez wał korbowy.

Pierwsze Junaki wyjechały na polskie drogi w 1954 roku. Wersja M07 potrafiła rozwinąć prędkość do 115 km/h. Do dzisiaj Junaki stanowią symbol prawdziwego motocykla zabytkowego, dumę każdego kolekcjonera. Za to w 1959 roku zaczęto produkować w Warszawie znane na cały świat skutery Osa. W latach 60. skutery te były (po paru innowacjach technicznych) eksportowane do Indii, gdzie nadal można je spotkać. Motocykle Jawa, WSK Kobuz czy Romet do dziś stanowią marzenie wielu zapalonych motocyklistów.

Motocykle zabytkowe - gdzie szukać modeli i części? 2

Źródło: unsplash.com

Ikona zabytkowych motocykli – kultowe amerykańskie modele

Marka Harley-Davidson to niewątpliwie najbardziej znane motocykle na świecie. Pierwsze harleye powstały w 1901 roku, mało kto jednak wie, że 2 lata wcześniej narodziła się w USA marka motocykli Indian. Wartym odnotowania jest fakt, że na wyposażeniu Polskiej Armii znalazło się około 500 motocykli Indian zaś 1923 roku w rękach prywatnych właścicieli w Polsce było około 100 egzemplarzy tego motocykla. Podczas II wojny światowej powstały także militarne wersje harleya-davidsona, specjalnie dla potrzeb armii Stanów Zjednoczonych. Modele te posiadały nawet kabury na broń i osłaniany przez płytę pancerną silnik. Zabytkowe motocykle stanowią więc też nie lada gratkę dla fanów historii wojskowości. Często można jeszcze napotkać Harleya WLA, który masowo produkowany i pozostawiony po wojnie trafił z demobilu na rynek europejski.

Motocykle zabytkowe - gdzie szukać modeli i części? 3

Źródło: unsplash.com

Stare motocykle giełda – czego szukają kolekcjonerzy?

Prawdziwi pasjonaci zrobią wszystko, by móc jeździć na sprawnym motocyklu z epoki. Główne cechy motocykla zabytkowego to klasyczna stylistyka – okrągłe reflektory, chromowane wykończenia i zbiorniki paliwa w kształcie łezki. Wiele zabytkowych motocykli ma płaskie, nisko zawieszone siodełka, manetki ręczne i koła szprychowe. Stare motocykle często wymagają napraw i wymiany części na oryginalne. Dlatego na giełdzie poszukiwane są nie tylko całe motocykle, ale i poszczególne markowe elementy wyposażenia. Wiele zabytkowych motocykli posiada również unikalne funkcje, np. montowane na zbiorniku prędkościomierze czy sprzęgła obsługiwane nożnie, których nie da się zastąpić nowoczesnymi częściami.

Motocykle zabytkowe - gdzie szukać modeli i części? 4

Źródło: unsplash.com

Stare motory do sprzedania – gdzie znaleźć ogłoszenia?

Nim usłyszysz silnik zabytkowego Simsona czy Junaka w swoim garażu, warto znaleźć serwis ogłoszeń specjalizujący się w zabytkowych motocyklach. W ten sposób zyskasz gwarancję, że kupujesz w pełni sprawny jednoślad lub motocykl do renowacji. Serwis zadba o to, byś jeszcze przed zakupem wiedział, z czym masz do czynienia. Dobra internetowa giełda zabytkowych motocykli musi dbać o odwiedzających. Motocykle zabytkowe na sprzedaż w KolekcjaKlasyki.pl szybko znajdują nowych właścicieli właśnie ze względu na dokładne sprawdzenie wystawianych ofert.

5/5 - (1 vote)

Jak zostać spedytorem – krok po kroku

Poprzedni

Import aut z USA – jak wygląda proces?

Następny

Zobacz także

Więcej 2 kółka