Ładowanie dwukierunkowe

Kreowana przez niemiecki koncern motoryzacyjny, produkujący znane w Europie i na świecie pojazdy, wizja ekologicznych pojazdów nabiera tempa. Producent Audi prowadzi badania nad ładowaniem dwukierunkowym, które pozwoliłoby na czasowe magazynowanie nadmiaru energii elektrycznej pochodzącej z ogniw fotowoltaicznych. Stworzenie technologii zgodnie z założeniami projektu pozwoliłoby na zwiększenie wydajności systemów i tym samym pozytywnie wpłynęłoby na środowisko naturalne i kieszenie użytkowników. Obserwując relację konstruktorów, wydaje się, że perspektywa ta nie jest odległa, a dotychczasowe sukcesy w pracach projektowych pozwalają patrzeć z optymizmem w przyszłość

Ładowanie dwukierunkowe – Audi prowadzi badania

Badań nad nową technologią Audi nie prowadzi samotnie. Ogromnym wsparciem jest współpraca grupy Hager, znanej z rozwiązań z dziedziny energetyki. Połącznie sił ma szczególne znaczenie, kiedy wgłębimy się w szczegóły projektu. Zakłada on bowiem wykorzystanie pojazdów samochodowych jako część transformacji energetycznej. Energia zmagazynowana w akumulatorach miałaby być wykorzystywana do zaopatrywania domu w prąd. Biorąc pod uwagę ich stale rosnącą wydajność, np. w Audi e-tron, zmagazynowana energia wystarczyłaby nawet na tydzień czasu.

Rewolucja technologiczna już niedaleko

Wprowadzenie rewolucyjnej technologii nie jest daleką mrzonką. Ostatnie testy przeprowadzane na Audi e-tron z systemem ładowania dwukierunkowego przyniosły zadowalające rezultaty, a technika ładowania jest bliska wprowadzeniu do produkcji seryjnej. Testowany model był ładowany przy pomocy wallboxa ładowanego prądem stałym do 12 kW oraz domowego magazynu energii o pojemności 9 kWh. Warto zaznaczyć, że drugie źródło nie było wymagane a jedynie opcjonalne. Efektywność tego rozwiązania polegało na utrzymania stałego napięcia w sieci i wyeliminowanie użycie przetwornika.

Oszczędność dzięki programowalności systemu ładowania i zasilania

Na szczególną oszczędność mogą liczyć właściciele domów jednorodzinnych zasilanych energią z systemów fotowoltaicznych. Wówczas akumulatory zbierają nadwyżki energii z paneli słonecznych. Dobrze zaprogramowany system ładowania dwubiegunowego może dodatkowo zwiększyć oszczędności przez przekazywanie energii z akumulatora w czasie gdy ceny energii elektrycznej są droższe i pobór jej w godzinach objętych ulgową taryfą. Wysokowydajne akumulatory załączą się także w przypadku awarii sieci. Oznacza to bezpieczeństwo dostaw w każdej sytuacji. Dzieje się to za sprawą systemu stand-alone, czyli zasilania bez podłączenia źródła energii.

Funkcjonalność jako priorytet

Projekt badawczy prowadzony przez Audi i Hager Group stawia „w centrum uwagi (…) mobilność.” Niczym byłaby jednak pełna funkcjonalność, jeśli cały system nie pozostawałby intuicyjny i wygodny w użytkowaniu. Jak podają projektanci „system jest bardzo prosty w obsłudze dla klientów – (…) muszą (…) podłączyć samochód do sieci, a reszta odbywa się automatycznie.”

Pozytywne wyniki testów

Testowany prototyp spełnił główne założenia. Okazało się podczas testów, że zgodnie z założeniem:

  • udaje się zsynchronizować system z przydomową siecią fotowoltaiczną w celu obniżenia kosztów
  • rozwiązanie obniża emisję CO2
  • ładowanie dwukierunkowe samochodu odciąża sieć energetyczną
  • wysokonapięciowy akumulator znajdzie szersze zastosowanie niż do tej pory.

Przedstawiane zalety projektowanej konstrukcji z pewnością tchną optymizmem. Trzeba jednak pamiętać, że akumulator to jedno, sprawny system to kolejna sprawa, ale do zyskania pełnej funkcjonalności niezbędna jest dostosowana infrastruktura. Cieszy fakt współpracy dwóch poważnych graczy na rynku międzynarodowym, których odmienne rynki stykają się, a na ich interesach może zyskać Europa i świat. Najbliższe lata zweryfikują marzenia konstruktorów. Nie ulega jednak wątpliwości, że przyjęte Porozumienie Klimatyczne wpłynie na rozwój innowacyjnych rozwiązań, a producenci, którzy chcą pozostać na rynku muszą przestać kurczowo trzymać się utartych szlaków.

Zobacz także >> 4Mobility i Audi – Usługa carcharingu powiększy się o flotę nowych aut

5/5 - (6 votes)

Giełda samochodowa Szczecin – Jak kupić auto?

Poprzedni

Akumulatory EFB+ sposobem na Start-Stop i duże obciążenia

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka