Audi E-Tron- Dynamika, perfekcja oraz wysoka jakość ładowania. Proces ładowania samochodu ma ogromny wpływ na codzienne użytkowanie. Można powiedzieć, że im jest wyższa moc ładowania i krótszy jego czas, tym wyższe jest zadowolenie kierowcy.
Kierowcy poruszający się nową propozycją marki Audi, czyli E-tron, mogą czerpać przyjemność z szybkiego ładowania nawet 150 kW. Wszystko to dobywa się za pomocą systemu zarządzania jonowo-litową baterią. Taka bateria daje możliwość szybkiego ładowania oraz dynamicznego wykorzystywania samochodu. Osoby decydujące się na samochód elektryczny zwracać uwagę powinni nie tylko na nominalną moc ładowania i jej maksymalną wartość, ale także na prędkość.
Spis treści
Audi e-tron -Poznaj wszystkie jej zalety!
- Pełne naładowanie samochodu Audi e-tron w ciągu 45 minut,
- unikalna krzywa ładowania (aż 80% mocy ładowania osiągalna jest w krótkim czasie),
- Audi e-tron przez większość część czasu ładowania osiąga maksymalną moc do 150 kW.
- Zasięg Audi E-tron, jeśli klient będzie chciał pokonać np. 110 kilometrów drogi, na stacji szybkiego ładowania spędzi około 10 minut,
Zazwyczaj proces ładowania samochodu odbywa się w domu lub w pracy, kiedy samochód nie jest wykorzystywany. Czas nie ma tutaj najczęściej znaczenia. Niestety w przypadku dalekich tras liczy się każda minuta, a skrócenie czasu ładowania jest bardzo korzystne i pożądane przez kierowców. W takich sytuacjach samochód ładowany jest często podczas postoju. Jest to krótka przerwa, która trwa do godziny.
Wszystko to sprawia, że szczególną uwagę warto zwrócić na maksymalną moc ładowania, gdyż to ona warunkuje poziom naładowania samochodu w momencie odjechania od baterii na stacji ładowania. Kiedy czas ma duże znaczenie, szczególnie ważna wydaje się szybkość ładowania wyrażana w kWh na minutę ładowania.
Szybkość ładowania jest ważniejsza niż maksymalna moc ładowania
Dzięki wysokiej mocy ładowania, Audi e-tron zajmuje czołowe miejsca wśród liderów samochodów elektrycznych tej klasy. Nawet jeżeli na rynku dostępne są modele o wyższej mocy nominalnej, różnica tkwi w HPC (High Power Charging).
Tak samo ważny jest pobór prądu. Jeżeli samochód ładuje się z maksymalną wydajnością w krótkim czasie i jednocześnie musi zmniejszyć swoją moc, zmniejszana jest prędkość ładowania.
Oznacza to, że bateria ładowana jest wyłącznie przez krótki okres czasu na maksymalnej mocy. Oznacza to, że dzięki krzywej ładowania na maksymalnej dostępnej mocy przez dłuższy czas, to czas ładowania jest najistotniejszym kryterium, co gwarantuje znacznie krótszy czas w terminalu ładującym.
Krzywa ładowania Audi e-tron
W przypadku Audi e-tron 55 samochód wykorzystuje swoje najlepsze koncepcje. Krzywa terminala HPC z wyjściową mocą 150 kW wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swojej ciągłości. W najlepszych warunkach samochód ładuje się w przedziale od 5% do 70% na progu maksymalnej mocy. Można powiedzieć, że jest to kluczowa sprawa, która odróżnia Audi e-tron od innych samochodów tego typu. Co ciekawe, przewaga ta sprawia, że Audi e-tron staje się znacznie mniej problematyczna w codziennym funkcjonowaniu. W celu pokonania dystansu 110 km samochód będzie potrzebował około 10 minut na stacji ładowania. Samochód ten osiąga 80% naładowania po 30 minutach od podłączenia do stacji. Z przyczyn technicznych pozostałe 20% ładowane jest nieco wolniej. Pełne naładowanie samochodu od 5% do 100% zajmie około 45 minut.
- System szybkiego ładowania to gwarancja przyjemnej podróży
Bateria litowo-jonowa w nowej Audi e-tron 55 ma pojemność 95 kWh (pojemność brutto). Została ona stworzona z myślą o możliwie jak najdłuższym cyklu życia. Chłodzenie akumulatora cieczą sprawia, że w cyklu pracy zachowuje on optymalną temperaturę 25-35 stopni C nawet w przypadku niesprzyjających warunków.
W aż 4 obwodach krążą 22 litry płynu, który chłodzi podzespoły akumulatora i gwarantuje jego doskonałą pracę. W trakcie ładowania płyn ten odbiera ciepło, które powstało na akumulatorze w wyniku wewnętrznego oporu elektrycznego. W rdzeniu układu akumulatora znajdziemy wytłaczane profile, które przymocowano do akumulatora od dołu.
Zobacz również >>
Wypełniacz szczelin, czyli najwyższej jakości żel chłodzący zapewnia pełny kontakt pomiędzy zainstalowanymi w nim ogniwami a obudową akumulatora. Oddzielenie niektórych elementów akumulatora w przestrzeni gwarantuje jego jeszcze wyższą żywotność. Ponadto akumulator ten cechuje się odpornością na zniszczenia w przypadku upadku.
Słowniczek związany z użytkowaniem pojazdu elektrycznego
Prąd zmienny jednofazowy
Pochodzi on z jednofazowych, domowych gniazdek typu Schuko. Gniazdka te dostarczają prąd 10 amperów oraz krótkotrwale o mocy 16 amperów. W przypadku napięcia 230 V moc wyjściowa zostaje ograniczona do 2,3 lub 3,6 kW. Prąd zmienny 230 V jest prądem jednofazowym.
Prąd trójfazowy
Trójfazowy prąd zmienny, w którym fazy zostały przeniesione o 120 stopni. Umożliwia on stały przepływ mocy na podstawie silnie wirujących pól magnetycznych. Jest on bardzo łatwy do przekształcenia.
Prąd stały
W przypadku prądu stałego mamy zawsze d czynienia z przepływem prądu od bieguna dodatniego do bieguna ujemnego. Baterie w telefonach komórkowych oraz innych urządzeniach tego typu są ładowane prądem stałym. Akumulator w Audi e-tron 55 dostarcza także prąd stały i dokładnie tego samego wymaga podczas procesu ładowania.
Ładowanie prądem zmiennym
Bez względu na rodzaj i szybkość ładowania, w Europie samochody elektryczne są ładowane najczęściej wtyczką typu 2, która ograniczona jest do 22 kW, a w niektórych przypadkach do 43 kW. Im wyższa jest wartość ładowania, tym większa ilość ciepła odpadowego. W Audi e-tron znajdziemy rozwiązania ograniczające powstawanie wysokiej temperatury, czyli systemy zintegrowane z niskotemperaturowym obiegiem chłodzenia.
Audi E-Tron- cena
- Audi e-tron 50 quattroz ratą od 2373 zł netto/m-c
- Audi e-tron 55 quattroz ratą od 2638 zł netto/m-c
Dane z 09-06-2020r.