filtr oleju

Filtr oleju jest kluczowym elementem z perspektywy długiej i bezawaryjnej pracy silnika spalinowego. Jego rola polega na zatrzymywaniu zanieczyszczeń transportowanych przez olej, które to zanieczyszczenia przedostają się z komory spalania, jak też powstają w wyniku tarć pomiędzy poszczególnymi elementami silnika. Przy zakupie filtra należy wybrać producenta, który do produkcji używa najwyższej jakości materiałów, przeprowadza testy szczelności, stosuje nowoczesne tworzywa sztuczne. Wszystkie te informacje bez większych problemów znajdziemy na stronie internetowej producenta lub sprzedawcy. Filtr wymienia się razem z olejem i z racji na jego rolę i wpływ na kondycję silnika kluczowe jest to, aby wybierać produkty dobrej jakości.

Rodzaje filtrów oleju

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje filtrów. Pierwszy z nich to filtry oleju puszkowe określane też jako filtry spin-on. Taki filtr składa się z kilku elementów. Pierwszym z nich jest stalowa obudowa z gwintem. Wewnątrz obudowy znajduje się wkład filtrujący, który jest elementem zintegrowanym, dodatkowo w zestawie znajdziemy uszczelkę. Obudowa filtra jest przykręcana bezpośrednio do korpusu silnika. Bez wątpienia zaletą filtrów tego typu są duża odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz szybki proces wymiany. Należy pamiętać też o tym, że taka konstrukcja zabezpiecza układ olejowy przed wprowadzeniem zanieczyszczeń do jego wnętrza.

Kolejnym rodzajem są wkłady filtra oleju, są one umiejscowione w specjalnych i szczelnych obudowach zintegrowanych lub przykręcanych do silnika pojazdu. Takie obudowy są wyposażone we wszystkie elementy takie jak zawory, czy trzpienie pozycjonujące umiejscowienie filtra, które są niezbędne do jego prawidłowej pracy. Nowoczesne konstrukcje wkładów filtrujących są produkowane bez użycia elementów stalowych. Podstawy tych filtrów są wykonane z nowoczesnych tworzyw sztucznych, co ma bardzo pozytywny wpływ na ich utylizację i ostatecznie przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

Na co zwrócić uwagę przy doborze filtra oleju?

Wiele puszkowych filtrów czy wkładów o różnych numerach katalogowych ma zbliżone do siebie gabaryty czy rozmiary gwintów. Błędem przy doborze jest sugerowanie się tylko gabarytem. Wizualne podobieństwo może być złudne i może doprowadzić do zamontowania filtra o innych parametrach niż ten, który był zamontowany wcześniej. Aby uniknąć pomyłki i dobrać odpowiedni filtr oleju wystarczy znać model silnika zamontowanego w samochodzie lub posłużyć się numerem nadwozia VIN. Profesjonalne sklepy motoryzacyjne na podstawie tych danych bez problemów pomogą w doborze odpowiedniego filtra.

Jak często wymieniać filtr oleju?

Wymiana powinna odbywać się zgodnie z harmonogramem określonym przez producenta pojazdu i reguły jest to ten sam moment, w którym wymianie podlega olej silnikowy. W większości przypadków wypada to pomiędzy 5 a 20 tyś. kilometrów przebiegu. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że im większa moc jednostki napędowej tym interwały wymiany powinny być krótsze.

5/5 - (1 vote)

Leasing Select na Nissana

Poprzedni

Uchwyt samochodowy z ładowaniem indukcyjnym – gadżet, który warto mieć pod ręką!

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka