Wymiana akumulatora
2+
Akumulator w aucie to jego część eksploatacyjna. Oznacza to, iż jego żywotność nie będzie wieczna, zaś pojemność elektryczną obniża się wraz ze spadkiem temperatury na zewnątrz. Dlatego też jeśli w mroźny poranek pojawia się kłopoty z odpalaniem pojazdy, wówczas konieczna może stać się samodzielna wymiana akumulatora. Jak jej dokonać?
 

Żywotność baterii 

Nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie czasu, po którym wymiana baterii stanie się konieczna. Żywotność akumulatora jest bowiem indywidualną kwestią i zależną od eksploatacji samochodu, dlatego więc w jednych autach akumulator będzie spełniał swoją rolę nieco dłużej, a w innych zaś dużo krócej. Należy jednakże przyjąć, iż bateria powinna działać bez zarzutu przez okres około 4-6 lat. Po tym czasie zalecana jest właśnie wymiana akumulatora. 

Samodzielna wymiana akumulatora w kilku krokach 

Krok 1 

Pojazd należy ustawić na możliwie najbardziej płaskiej powierzchni, w miejscu, które pozbawione jest jakichkolwiek źródeł ognia. Następnie konieczne jest zaciągnięcie ręcznego hamulca, wyłącznie zapłonu i wyjęcie kluczyka ze stacyjki. Czynność ta jest bardzo ważna w pojazdach, które mają zamontowany centralny zamek, gdyż samochód po wyjęciu baterii może się po prostu zamknąć. 

Jeśli wymiana baterii ma być przeprowadzona w nowoczesnym samochodzie, wtedy odcięcie wszelkich urządzeń od źródeł zasilania może wywołać problemy z elektroniką. Należy bowiem mieć na uwadze, iż w samochodach z systemem start-stop albo systemem zarządzającym baterią, to właśnie akumulator jest centralnym elementem tychże złożonych systemów. Wtedy wymianę akumulatora lepiej będzie zostawić specjalistom. 

Krok 2

Musimy założyć gumowe rękawiczki i odłączyć baterię. Procedurę trzeba rozpocząć od odkręcania zacisku z ujemnego bieguna. Później to samo robimy z zaciskiem znajdującym się na dodatnim biegunie. Zdejmujemy także wszelakie zabezpieczenia baterii i wyjmujemy ją.

Akumulator to dosyć ciężki przedmiot, zatem jego wyjęcie będzie wymagać użycia sporej siły. Poza tym podczas wyjmowania baterii istotne jest, aby trzymać ją cały czas pionowo, co zminimalizuje ewentualne ryzyko wycieku. 

Krok 3 

Na tym etapie istotne jest, czy chcemy wyłącznie podładować dotychczasową baterie, czy też wymienić ja na nową. Jeśli zależy nam na doładowaniu starego akumulatora, to należy umieścić go na gazetach albo tekturze i wyczyścić jego bieguny, jak i sprawdzić, czy na pewno nie występują ewentualne nieszczelności. W wypadku, kiedy bieguny będą zaśniedziałe – trzeba oczyścić je za pomocą drucianej szczotki albo papieru ściernego. 

Celem podładowania baterii konieczne będzie użycie prostownika mającego regulowany prąd ładowania. Prostownik należy ustawić na 10% pojemności akumulatora (na przykład, kiedy bateria ma pojemność 50Ah, to trzeba ją naładować prądem o natężeniu maksymalnie do 5A. Niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie a prostownika automatycznego, który dobiera samodzielnie parametry i samoczynnie się wyłączy. Jeśli jednakże nie mamy do dyspozycji takiego sprzętu, wówczas ładowanie powinno zostać przerwane po około 10 godzinach. Istotne pozostaje bowiem, aby nie przeładować akumulatora. 

Krok 4 

Po tym, jak naładujemy albo kupimy nowy akumulator, należy zamontować go w samochodzie. Procedurę trzeba rozpocząć od założenia dodatniej klemy, zaś później ujemnej. Zaciski musimy dokręcić z wyczuciem, ażeby nie ukruszyć biegunów. Bieguny nasmarujmy albo spryskajmy specjalnym smarem. 

Kupując nową baterię trzeba pamiętać o dobraniu takiego akumulatora, który ma parametry odpowiednie dla danego pojazdu. 

2+

Czy ważny jest coroczny serwis klimatyzacji samochodowej?

Poprzedni

Jak dobrać odpowiedni akumulator do traktorka ogrodowego?

Następny

Zobacz także

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej Porady