Koła pasowe klinowe – co warto wiedzieć? 1

Kiedy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda dość szybko staje się niemożliwa. Sprawność alternatora jest zależna od niedużego elementu – koła pasowego, które go napędza. Co warto wiedzieć na temat tego istotnego, lecz często lekceważonego elementu? Jaką rolę pełnią koła pasowe klinowe? Jakie są objawy zużytego koła? Odpowiedzi poniżej!

  1. Koła pasowe klinowe – jaką rolę pełnią?
  2. Objawy zużytego koła pasowego

Koło pasowe to część, która nie musi być wymieniana zbyt często, jeśli tylko dobrze działa.

Koła pasowe klinowe – jaką rolę pełnią?

W budowie samochodów nie przywiązuje się zbyt dużej wagi do pomniejszych części, takich jak np. koło pasowe. Niestety takie podejście może być zgubne dla właściciela auta, ponieważ wszystko, co znajduje się w pojeździe, ma bardzo duże znaczenie. Duża koncentracja najważniejszych rzeczy na małej powierzchni wymaga wielozadaniowości i istotności wszystkiego, co znajduje się w określonym miejscu. Na przykład do właściwego działania silnika potrzebny jest dobrze działające koło pasowe. Jest to element stworzony do przenoszenia obrotów silnika (wału korbowego) powstających w wyniku spalania paliwa na pozostałe podzespoły, które są zainstalowane przy silniku.
Pasy klinowe służą do przenoszenia momentu obrotowego z koła pasowego, które znajduje się na wale jednostki zasilającej, na koła pasowe urządzeń odbiorczych. Odbywa się to dzięki tarciu, które wytwarza się pomiędzy pasem oraz kołem pasowym. Dzięki temu pas może zostać wsunięty w koło pasowe. Ryzyko, że
pasek klinowy spadnie z koła, jest niewielkie, ponieważ prowadzony jest w rowku i dodatkowo naprężony, by wykorzystać tarcie między powierzchniami.

 

Objawy zużytego koła pasowego

W przypadku tej części, pierwszych objawów uszkodzeń jest dosyć sporo, ale niekoniecznie będą się one rzucały w oczy. Najbardziej typowe i najczęściej zdarzające się w silnikach diesla są uszkodzenia koła pasowego (tłumika drgań). Pod wpływem drgań skrętnych dochodzi do pękania gumowej części koła i w końcowym efekcie zerwania wieńca metalowego. Koło pasowe jest częścią, której nie musimy zbyt często wymieniać, jeśli tylko prawidłowo działa. Kontrolowanie jego stanu technicznego zaleca się po przebyciu 60 tys. km. Dobrą okazją jest również każdorazowa wymiana paska wielorowkowego. Trzeba pamiętać, że uszkodzone koła pasowe klinowe powodują znaczne zwiększenie sił przenoszonych przez pasek, co może skutkować pęknięciem napinacza.
Najczęstsze objawy uszkodzonego koła pasowego wału korbowego to nieregularna praca silnika na biegu jałowym oraz drgania silnika. Może to również skutkować uszkodzeniem alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego albo – jeśli mamy pecha – awarią skrzyni biegów! Czas życia koła pasowego, które jest wyposażone w tłumik drgań skrętnych TVD, jest zazwyczaj określany mniej więcej na 120 tys. km, przy czym element warto poddać kontroli mechanika po przebyciu połowy tego dystansu.

Oceń ten post post

Sprzęgła hydrokinetyczne – skuteczna pomoc dla wszystkich

Poprzedni

Czym wyczyścić wnętrze pojazdu?

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka