Filtr DPF, jak każde inne urządzenie, nie jest niezniszczalny. Po jakimś czasie dochodzi do jego zanieczyszczenia, jednak nie jest konieczna jego natychmiastowa wymiana. Alternatywa dla tej operacji, to czyszczenie filtra DPF albo proces wypalania sadzy.
W tekście znajdziesz kilka wskazówek na temat filtra cząstek stałych.
Wypalanie filtra DPF
Problemy w przypadku filtra DPF pojawiają się, gdy filtr jest już na tyle zabrudzony, że nie tylko nie może należycie spełniać swojej roli, ale również utrudnia prawidłowy przepływ spalin. Warto przy tym pamiętać, że typowy filtr DPF charakteryzują 2 podstawowe zadania.
Pierwsze z nich, to akumulowanie i dopalanie sadzy, która pochodzi ze spalin. Drugie, to udział w procesie, który polega na zawiązaniu i przereagowaniu szkodliwych związków na mniej trujące (realizowane jest dzięki działaniu metali szlachetnych i nieszlachetnych o właściwościach katalitycznych). I właśnie dlatego filtr cząstek stałych nigdy nie będzie wiecznym urządzeniem. Możemy go poddawać oczyszczeniu (tzw. regeneracja), jednak wspomniane związki, które wspomagają proces oczyszczania spalin zostają częściowo wypalone i samochód nie będzie już tak „czysty” jak nowy.
Wypalanie filtra DPF może odbywać się na różne sposoby. Podstawowym z nich jest automatyczne wypalanie sadzy w trakcie jeżdżenia. Proces ten to część normalnego eksploatowania pojazdu. Gdy komputer, który steruje silnikiem „znajdzie” właściwe do tego warunki i minie określony resurs, wówczas zaczyna wypalenie sadzy.
Co może sprawiać, że jest zapchany filtr dpf ? Do przyczyn należą m.in. usterki układu paliwowego, nieprawidłowe działanie układu recyrkulacji spalin (EGR), wadliwie działające sondy i/lub czujniki, awaria układu dotrysku czynnika AdBlue (w układach SCR), w przypadku filtrów mokrych (tzw. FAP) brak płynu obniżającego temperaturę wypalania sadzy, awaria turbosprężarki lub nieumiejętne stosowanie dodatków do paliwa i oleju
Jeśli interesują Cię urządzenia, których stosowanie zapewnia wydajność na poziomie 99% usuniętych zanieczyszczeń z filtrów DPF podczas każdej sesji, zajrzyj TUTAJ.
Czyszczenie filtra DPF czy regeneracja DPF?
Jak wygląda czyszczenie DPF? W naszym kraju nie brakuje miejsc oferujących usługę regeneracji filtra DPF. Samo określenie jest jednak błędne – nie jest możliwa regeneracja filtra cząstek stałych inaczej niż przez wymienienie każdego elementu w środku obudowy na nowe, co może okazać się działaniem niemalże niemożliwym. Filtr tak naprawdę jest poddawany czyszczeniu i udrażnianiu, a nie regenerowaniu.
Czyszczenie filtra DPF polega na tym, że do jego wnętrza wprowadza się środki chemiczne i używa fale ultradźwiękowe (do rozbijania zanieczyszczeń). Chemia wymywa je i usuwa z filtra.
Część urządzeń wykorzystuje do czyszczenia filtra DPF tylko wodę, ale o właściwie dobranej temperaturze i wpuszczanej do filtra pod właściwym ciśnieniem.