Prawie każdy kierowca doświadczył kiedyś awarii samochodowej. Jeśli jeszcze Cię to nie spotkało… cóż – wszystko przed Tobą. Nawet pojazdy luksusowych marek wymagają stałej konserwacji, a od czasu do czasu także nieuniknionych napraw. Do często spotykanych problemów motoryzacyjnych zaliczają się, chociażby, zepsuta nagrzewnica lub hamulec ręczny. Tłumaczymy, jak rozpoznać oznaki usterek tych elementów oraz jak sobie z nimi poradzić!
Spis treści
Zepsuta nagrzewnica: częsty problem posiadaczy aut
Nagrzewnica to po prostu element samochodu odpowiedzialny za ogrzewanie wnętrza pojazdu. Jej rola dla komfortu kierowcy jest kluczowa, zwłaszcza podczas zimowych miesięcy. Płyn chłodzący w silniku jest częściowo wykorzystywany jako źródło energii do ogrzewania; częściowo ogrzewnica przesyła do kabiny ciepło wytwarzane przez silnik w trakcie jazdy. Niestety, często zdarza się, że nagrzewnica ulega awarii, co może skutkować brakiem ciepłego powietrza w kabinie.
Najczęstsze usterki nagrzewnicy
Nagrzewnica może ulegać różnym awariom. Najczęstsze z nich to zapchanie lub uszkodzenie jej elementów, takich jak zawór regulacyjny. Problemy te prowadzą do niewłaściwej cyrkulacji płynu chłodzącego, co wpływa na działanie nagrzewnicy. Oczywiście tak, jak każdy inny element auta, nagrzewnica z czasem może po prostu się zużyć lub zardzewieć.
Kiedy wymienić nagrzewnicę, a kiedy wystarczy ją wyczyścić?
W przypadku niewielkich problemów z nagrzewnicą takich, jak nagromadzenie się osadów, możliwe jest skuteczne czyszczenie nagrzewnicy – bardziej wprawni fani motoryzacji mogą zrobić to nawet bez pomocy fachowca. Jednak w przypadku uszkodzeń mechanicznych lub poważniejszy usterek (np. rozległej korozji) konieczna może być wymiana nagrzewnicy na nową. Należy pamiętać, że regularna konserwacja tego elementu może pomóc w zapobieganiu problemom!
Kłopoty z hamulcem ręcznym
Kolejnym elementem, który często podlega różnego rodzaju awariom, jest hamulec ręczny. Nazywany także hamulcem postojowym lub ręcznym, jest to mechaniczny system hamujący, który umożliwia zatrzymanie samochodu i utrzymanie go w miejscu, nawet gdy silnik nie jest włączony. W przeciwieństwie do hamulca głównego, który działa na koła przednie i tylne pojazdu podczas jazdy, hamulec ręczny działa jedynie na koła tylne.
Jakie są najczęstsze usterki hamulca ręcznego?
Hamulec ręczny, choć jest rzadziej używany niż hamulec główny, również podlega usterkom. Jednym z często spotykanych problemów jest luz w linkach hamulcowych, co wpływa na skuteczność działania hamulca ręcznego. Innym problemem może być zatarcie mechanizmu hamulca.
Jak rozwiązać awarię hamulca ręcznego?
Jeśli doszło do luzu w linkach hamulcowych konieczna jest regulacja hamulca ręcznego. Jednak gdy dojdzie zatarcia się mechanizmu hamulca, może być konieczna wymiana zużytych elementów. Pamiętaj, że sprawny hamulec ręczny odpowiada za Twoje bezpieczeństwo – nie bagatelizuj pierwszych oznak awarii!
Pamiętaj również, że aby hamulec ręczny pozostał sprawny jak najdłużej, powinien być regularnie używany. Pomoże to w zachowaniu elastyczności linek, unikaniu korozji czy zacieraniu się mechanizmu.
Regularna konserwacja auta: lepiej zapobiegać niż leczyć
Dbałość o regularne przeglądy techniczne, a także szybka reakcja na pierwsze symptomy awarii to kluczowe elementy utrzymania samochodu w dobrym stanie. Jeśli szukasz sposobów na inne kłopoty związane z autem, odwiedź Magazyn Ceneo: https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/motoryzacja. Dział „Motoryzacja” to idealne miejsce dla fanów czterech kółek!