Narzynki
2+

Narzynka jest to narzędzie posiadające wiele ostrzy stąd nazywane jest wieloostrzowym. Stosuje się je do nacinania gwintów zewnętrznych na walku, stożku bądź innej powierzchni walcowej czy stożkowej. Prace narzynki wykonujemy nakręcając ją na stożek w prawą stronę.

Budowa narzynki do gwintów

Każda narzynka do gwintów okrągła ma daną średnicę oraz grubość. Po zewnętrznej średnicy znajdują się 4 otwory wraz z nacięciami. Po wewnętrznej stronie narzynki zamieszczone są ostrza, które nacinają gwint jak i rowki wiórowe, w których zbierają się wióry podczas pracy skrawaniem. Narzynki określone są normą DIN -EN i w zależnie od gwintu, normy są zróżnicowane. Są narzynki , w których rowki wiórowe mają powierzchnie skośna natarcia służy to do wyprowadzania wiórów z rowków, dzięki czemu nie ma możliwości by się przepełniły, mógłby uszkodzić się gwintownik jak i samo narzędzie skrawające.

Narzynki dzielimy zwracając uwagę na rodzaj gwintu jakie nacina narzędzie. Narzynki posiadając gwint metryczny ( to narzynki metryczne ) . Kąt gwintu metrycznego wynosi 60 stopni. Narzynki calowe do rur G mają gwint mierzony w systemem calowym, gdzie 1 cal= 25.4 mm. Ten gwint prawidłowo nazywamy rurowo walcowy, a narzynki mający ten gwint opisane są normą DIN – EN 2423. Potocznie nazywamy je narzynkami do rur, a kąt gwintu wynosi 55 stopni ( kliknij tutaj aby poznać ofertę ) .

Narzynki zunifikowane wykonane są w normie DIN – EN 22-568. Posiada on gwint o zarysie trójkątnym, a kąt zarysu wynosi 60 stopni. narzynki te wykonane są ze stali szybkotnącej kobaltowej HSSE z dodatkiem kobaltu 5%, dzięki czemu narzędzie jest twardsze, odporne na wszelkie uszkodzenia i wyszczerbienia jak i tolerancję na wysokie temperatury.

Narzynki

Rodzaje gwintów amerykańskich zunifikowanych UN:

  • UNC – gwint zunik=fikowany zwykły
  • UNF – gwint zunifikowany drobnozwojny
  • UNEF – gwint bardzo drobnozwojny
  • UN – gwint o podziałce stałej
  • UND – gwint specjalny ze specjalnymi podziałkami jak i średnicami gwintu

Narzynki Whitwowrtha są wieloostrzowe okrągłego kształtu, stosuje się je do nacinania gwintów zewnętrznych w zarysie 55 stopni. Obecnie produkuje się wyłącznie narzynki okrągłe, posiadające cztery otwory mocujące na obwodzie oraz jedno nacięcie, rozmieszczone są co 45 stopni na obwodzi. Najważniejszym wymiarem narzynki jest jej średnica i grubość. W przypadku wstępnego jej zużycia gdy już nie trzyma ona wymiar, możliwe jest jej przecięcie w miejscu nacięci. Przecięcie jej na obwodzie daje nam możliwość ściśnięcia śrubami mocującymi obwodu, wtedy mniejsza sie odległość pomiędzy ostrzami jak i również umożliwia dalszą pracę zachowując odpowiednią tolerancjię.

Narzędzia wieloostrzowe

Gwint Whitwortha jest gwintem brytyjskim, opisywanym normą B.S. 84:2007. I występuje w dwóch wariantach:

  • BSW – gwint calowy cylindryczny zwykły, posiada on duży skok gwintu. Wykorzystywany jest on w przemyśle kolejowym, motoryzacyjnym oraz maszynowym w elementach maszyn z mniejszą dokładnością, a z większym gabarytem.
  • BSF – jest to gwint calowo cylindryczny drobnozwojny. Posiada on drobną podziałkę, która umożliwia stosowania w urządzeniach o mniejszych wymiarach oraz rurach cienkościennych, gdzie gwint nie może być zbyt głęboki. Występuje on w wymiarach od 3/16 do 4.1/4.

Oprawki do narzynek

Mocowanie narzynek odbywa się dzięki oprawce do narzynek. Są one narzędziami pomocniczymi i przeznaczone są one do narzynek okrągłych, które umożliwiają ich pracę. Budowa oprawki składa się z: rączki, śruby mocującej, śruby mocujące/ ściskające, śruba mocująca/ regulująca oraz oprawki. Narzynki podczas wielokrotnego stosowania ulegają zużyciu, wtedy gwint posiada coraz większe wymiary. Aby zregenerować narzynkę by móc używać jej dalej, należy ją ponownie naostrzyć.

Śruby oprawki są rozmieszczone co 45 stopni z wyjątkiem jednej śruby, która przesunięta jest w stronę osi oprawki tak, by podczas ich skręcania wywierać siłę na narzynkę, która to spowoduje przybliżenie ostrzy do środka.

Artykuł napisany przez zespół Artykuły Techniczne

2+

BMW F 750 GS, BMW F 850 GS i BMW F 850 GS Adventure – Nowość 2020

Poprzedni

Giełda samochodowa Szczecin – Jak kupić auto?

Następny

Zobacz także

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej Porady