Jak jednak dobrać odpowiedni olej, jak i kiedy go wymieniać?

Olej silnikowy – jeden z najważniejszych płynów ustrojowych. Jego zadaniem jest smarowanie części jednostki napędowej. Trzeba pamiętać, że silnik pracuje przy wysokich obciążeniach. Praca bez odpowiedniego smarowania z pewnością zakończy się szybkim zatarciem jednostki. Olej silnikowy oprócz smarowania części silnika spełnia jeszcze dwie bardzo ważne role – po pierwsze odprowadza ciepło powstałe w jednostce napędowej podczas jej pracy, a ponadto odpowiedzialny jest za czyszczenie silnika. Nie ma jednostki napędowej, która nie potrzebowałaby do swojej pracy oleju silnikowego. Jak jednak dobrać odpowiedni olej, jak i kiedy go wymieniać?

Jak dobrać odpowiedni olej do silnika.

Aby silnik w pojeździe funkcjonował odpowiednio, trzeba co jakiś czas wymienić olej silnikowy. Wydaje się to proste – zakupić olej i wlać go do silnika. Jednak nic na tym świecie nie jest takie proste. Każdy producent samochodu, motocykla i innych pojazdów silnikowych, określa zalecenia co do parametrów jakie musi spełniać olej stosowany w jego silnikach. Olej jest dobierany pod kątem kilku parametrów, które mają bardzo wielki wpływ na żywotność silnika.

Pierwszym parametrem na który trzeba zwrócić uwagę jest czy mamy do czynienia z olejem mineralnym, półsyntetycznym, czy też pełnym syntetykiem. Jeszcze niecałe pół wieku temu, do wszystkich silników używano jedynie oleju mineralnego. Są to oleje wytwarzane w procesie rafinacji ropy naftowej. Jest to niedrogi olej, jednak podczas codziennego używania może być podatny na odparowanie, a w niskich temperaturach jego gęstość gwałtownie rośnie, co sprawia, że silnik musi przed ruszeniem w drogę jakiś czas pracować na jałowych obrotach, by olej został rozprowadzony po wszystkich jego zakamarkach. Kolejnym rodzajem oleju silnikowego jest olej półsyntetyczny.

Powstaje on poprzez zmieszanie w odpowiednich proporcjach olej mineralny oraz olej syntetyczny. Taka mieszanka sprawia, że powstały olej ma lepsze parametry jeśli chodzi o lepkość, jednak nie jest to olej idealny – podczas pracy oleje te tracą swoje właściwości i może się rozkładać w silniku, zabrudzając go. Olej syntetyczny – otrzymywane z węglowodorów w procesie reakcji chemicznej. Są bardzo żywotne i odpowiednio dobrane bardzo dobrze chronią silniki. Jedynym minusem jest to, że jest dość drogi.

Lepkość oleju silnikowego wpływa na jego pracę.

Kolejnym parametrem na który trzeba zwracać uwagę przy doborze oleju silnikowego jest jego lepkość. Tak naprawdę każdy producent określa klasę lepkości oleju, który ma być lany do jego silników. Klasa lepkości jest umieszczana na opakowaniu oleju jako kombinacja cyfr oraz litery W np. 5W/40, 10W/40 itp. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskich temperaturach – im wartość jest niższa, tym olej w niskich temperaturach ma mniejszą lepkość, a więc silnik lepiej pracuje. Oczywiście druga wartość określa zachowanie oleju w wysokich temperaturach. Im wartość jest wyższa tym olej jest bardziej gęsty w wysokiej temperaturze. Im silnik jest bardziej obciążony w wysokiej temperaturze, tym olej który w nim pracuje powinien być bardziej gęsty. Oleje o gęstości określanej na 60 są dodawane na przykład do silników samochodów sportowych.

Nie można zapominać, że olej różni się w zależności od rodzaju paliwa, na którym porusza się pojazd. Inny olej będzie stosowany do silników benzynowych, inny do silników z napędem diesla. Jednak trzeba zauważyć, że co raz częściej można spotkać oleje uniwersalne, które będzie można zastosować w każdym rodzaju silnika. Można powiedzieć, że takie rozwiązanie jest ułatwieniem dla wielu użytkowników i właścicieli pojazdów silnikowych.

Kiedy wymieniać olej silnikowy?

Każdy producent jednostek napędowych określa, kiedy trzeba dokonać wymiany oleju silnikowego. Zazwyczaj termin ten jest uzależniony od liczby przejechanych przez pojazd kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz do roku. Z kolei producenci olejów silnikowych określają jego żywotność na około 10000 – 15000 km przy standardowym użytkowaniu silnika, a w przypadku kiedy silnik w pojeździe jest poddany wielkim obciążeniom limit ten skraca się do 6000 -8000 km. Nie można zapominać, że stan oleju silnikowego trzeba regularnie sprawdzać. Tu producenci pojazdów oraz olejów silnikowych są zgodni, że stan oleju trzeba sprawdzać, przy najmniej raz na przejechanych 1000km. Pozwoli to na uniknięcie problemów ze zbyt niskim stanem oleju, co może też wskazywać na jego zbytnie zużycie, lub wycieki.

Informacje dostarczane z witryny Autodoc.pl.

O jakich zakazach dla ciężarówek powinien wiedzieć każdy kierowca?

Poprzedni

Profesjonalne kosmetyki samochodowe, czyli auto detailing z Dr. Marcus

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka