Jak wymienić blok silnika w Garbusie?

Blok silnika to jeden z głównych elementów, jakie znajdziesz pod maską każdego samochodu. Pełni funkcję podporową dla wielu układów, a także umożliwia sprawne chłodzenie całej jednostki napędowej. Co warto wiedzieć o bloku silnika i kiedy trzeba go wymienić?

Do czego służy blok silnika?

Sam blok, zwany też korpusem silnika, to część, której nie da się przeoczyć. Jest największym i najcięższym elementem, jaki znajdziesz pod maską. W wielu klasykach motoryzacji, w tym w Garbusie, blok (podobnie jak cały silnik) znajdziesz z tyłu samochodu.

Kiedyś bloki silnika były produkowane niemal wyłącznie z żeliwa. Zapewniało to dużą wytrzymałość podzespołów, a także stosunkowo cichą pracę, ponieważ materiał słabo przewodził dźwięk. Nieco gorzej prezentowały się jego możliwości odprowadzania ciepła. Dzisiaj większość bloków wykonuje się z lekkiego aluminium.

Zadaniem korpusu silnika jest stabilizacja układu korbowego i rozrządu, a także szeregu innych podzespołów, jak:

  • chłodzenie;
  • zasilanie;
  • układ smarowania.

To jednak nie wszystko – blok silnika ma też zbierać ciepło z pracujących części i odprowadzać je na zewnątrz.

Niestety, z uwagi na skomplikowaną budowę całego elementu oraz jego wielofunkcyjność, w bloku po latach eksploatacji może dochodzić do wielu awarii. Bloki silnika do Garbusa znajdziesz pod tym linkiem: https://garbus.pl/pl/c/Blok-silnika-VW-Garbus/308

Co zazwyczaj psuje się w bloku silnika?

Jedną z najczęściej występujących awarii korpusu jest usterka uszczelki głowicowej. Służy ona do uszczelniania kanałów olejowych i chłodzących, a także gwarantuje minimalną elastyczność między blokiem silnika a głowicą. Pęknięcie tego elementu może doprowadzić do:

  • wymieszania się oleju z płynem chłodniczym;
  • dostania się płynu chłodniczego do komory spalania;
  • zmniejszenia stopnia kompresji cylindra lub jego uszkodzenia.

Charakterystyczny objawem uszkodzonej uszczelki głowicowej jest zazwyczaj wyciek oleju. Jeżeli nie zaczniesz działać odpowiednio szybko, w krańcowych przypadkach może dojść do pęknięcia głowicy lub nawet całego bloku silnika.

Naprawiać czy wymieniać?

Jeżeli wykryłeś usterkę odpowiednio wcześnie i nie zdążyła ona wyrządzić jeszcze wielu szkód, możesz spróbować wymienić uszkodzony element.

Kiedy jednak doszło już do pęknięcia samego bloku, jedyne, co Ci pozostaje, to wymiana całego elementu na nowy. Naprawa zwykle okazuje się nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Wymontowanie i zamiana korpusu na nowy wymaga sporo wiedzy i doświadczenia. Zanim zabierzesz się do pracy, zastanów się, czy chcesz brać się za to samodzielnie.

Pamiętaj, że aby wymienić cały blok silnika, będziesz musiał zdemontować praktycznie wszystkie podzespoły, jakie znajdziesz pod maską. Wymiana bloku to jednak nie to samo, co wymiana całego silnika. Za usługę zapłacisz znacznie mniej.

Gdzie szukać części do klasyków motoryzacji?

Szukasz zapasowych części do swojego Volkswagena? Zajrzyj na garbus.pl i wybieraj spośród nowych produktów do takich legend motoryzacji jak Garbus, Transporter T1, czy VW T14 Karmann Ghia.

Potrzebujesz części blacharskich, elementów silnika, czy układu zawieszenia? W sklepie Garbus znajdziesz wszystko, co jest niezbędne, aby Twój samochód jeździł sprawnie!

Sprawdź również, jak przygotować się do jazdy zabytkowym autem po zimie.

Oceń ten post post

Jak działa ubezpieczenie Auto Assistance?

Poprzedni

Na co zwrócić uwagę przy zakupie słuchawek?

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka