Filtr kabinowy to temat wielu kontrowersji. Wielu kierowców w ogóle nie wie o jego istnieniu, jeszcze inni bagatelizują jego przydatność. Coraz więcej osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, że regularna wymiana filtra kabinowego może przynieść kierowcy i pasażerom wiele korzyści. Dlaczego warto o tym pamiętać i co ile istnieje konieczność kupna nowego filtra?
Spis treści
Czym jest filtr kabinowy?
Wiele osób ma dylemat, jaki filtr kabinowy wybrać i jaką role w ogóle sprawuje w samochodzie. Otóż jest to typ filtra, który odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do środka auta przez nawiew powietrza lub wentylację. Występuje on na podszybiu lub za schowkiem po stronie pasażera.
W wentylacjach samochodowych może pełnić dodatkowe funkcje jak np. osuszanie powietrza. Nierzadko nazywa się go także nie bezpodstawnie filtrem przeciwpyłowym, gdyż skutecznie zwalcza również pyłki roślin.
Niestety wymieniając olej i filtry jest to często zapominany element. Dopiero po jego demontażu okazuje się, jak bardzo jest on eksploatowany. Jednym z symptomów zużycia filtra w kabinie samochodu może być częste parowanie przedniej szyby.
Sama konstrukcja filtra kabinowego jest prosta. Posiada kilka warstw włókien o zróżnicowanej strukturze. Ich cena nie jest wygórowana, dlatego warto zadbać okresowo o jego wymianę przy okazji np. serwisu olejowego.
Skutki jazdy ze zużytym filtrem kabinowym
Tak naprawdę mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak filtry węglowe i inne modele są w stanie wpływać na nasze zdrowie. Otóż sprawny filtr kabinowy nie tylko oczyszcza powietrze, którym oddychamy.
Zapchany filtr może sprawić, że przednia szyba będzie o wiele szybciej i częściej parować. Powietrze będzie mniej sprawniej przepływać. W skrajnych przypadkach może prowadzić to do przegrzania dmuchawy. To jednak nie wszystko.
Filtry kabinowe chronią nas przed dostawaniem się do wnętrza samochodu szkodliwych gazów. Jego zła kondycja może doprowadzić nawet do tego, że powstaną zarodniki grzybów.
Rodzaje filtrów kabinowych
Najczęściej występują 3 typy filtrów:
- Standardowy (cząsteczek stałych);
- Filtr z węglem aktywnym;
- Filtr antysmogowy.
Pierwszy z nich skutecznie oczyszcza powietrze oraz kurz i zarodniki. Filtr + węgiel aktywny będzie oprócz podstawowej funkcji likwidował nieprzyjemne zapachy i poprawiał stan powietrza. Posiada właściwości antyalergiczne. Ze względu na sporą ilość zanieczyszczeń powietrza w większych miastach coraz popularniejszy jest jednak ostatni rodzaj filtra – antysmogowy. Zatrzymuje on pyły o średnicy 2,5 μm.
Jak często powinno się wymieniać filtry kabinowe?
Filtry w kabinie powinniśmy traktować tak jak inne występujące w samochodzie. Jeżeli chcesz zadbać o kondycję twojego auta, również wewnątrz regularnie wymieniaj ten element. Warto robić to co najmniej raz w roku. Jeżeli jesteś alergikiem lub auto często przemierza obszary o dużym stopniu zanieczyszczenia, warto oczywiście wymieniać filtry częściej np. dwa razy w roku.
Najbardziej narażeni są kierowcy spędzający sporo czasu w korkach oraz wybierający się regularnie off-roadowcy.
Filtry samochodu dobrze wymieniać wczesną wiosną ze względu na poprzedzający okres największego zapylenia.
Czy kabinowy filtr powietrza można wymienić samodzielnie?
To czy będziemy w stanie podjąć się próby wymiany tego elementu, zależy głównie od naszego auta. Sam produkt dostaniemy w każdym sklepie motoryzacyjnym stacjonarnym czy online. W większości starych aut dostęp do niego jest dość łatwy i poradzi sobie z tym niemal każdy. Sytuacja jest bardziej skomplikowana jeżeli chodzi o nowsze model aut z obecnych produkcji.
W nowszych modelach stosowane są różnego rodzaju osłony i występuje duże zabudowanie podzespołów. Wówczas może konieczne być skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu, aby wymienić filtr. Nie jest to jednak droga usługa (50-150 zł) a może znacznie przyczynić się do komfortu jazdy i zachowania zdrowia dróg oddechowych.