żywotność opon

Od czego zależy trwałość opon samochodowych? Przede wszystkim od rozwiązań wykorzystanych przez producenta. Przyjrzyjmy się temu tematowi z bliska.

Żywotność opony – wpisana w jej konstrukcję

Produkty topowych producentów często wyróżniają się najwyższym standardem wykonania i celują w oferowanie najtrwalszych produktów. Tacy gracze nie muszą korzystać z zabiegów obniżania cen do skrajnych wartości i usuwania z linii produkcyjnej drogich procedur jakościowych. W przypadku znanych, renomowanych dostawców, takich jak np. Pirelli, widać zwrot ku najwyższej jakości rozwiązań. Firma ta tworzy opony takie jak Pirelli Cinturato P7 dostępne na SklepOpon.com, które stanowią element filozofii „Green Performance”. Żywotność opony zależy także od jej przeznaczenia, typu oraz wykorzystanych w konstrukcji materiałów.

Żywotność opon wielosezonowych a materiał wykonania

Producenci opon wykorzystują w swoich produktach różne mieszanki gumowe. To ich jakość przekłada się na żywotność danej opony. Nie jest jednak tak, że istnieje jedna, najlepsza mieszanka. Inaczej prezentować się będzie żywotność opon letnich stworzonych z mieszanki krzemionkowej, a inaczej żywotność opon zimowych z tego samego materiału. To w obowiązku producenta leży to, by dobrał on jak najbardziej adekwatne rozwiązanie do potrzeb jazdy.

W kontekście długiej żywotności opon zdecydowanie wskazana jest ekologiczna mieszanka gumowa, która sprawia, że ogumienie generuje niższe opory. W tej sytuacji żywotność ogumienia wzrasta, a zużycie paliwa w trakcie jazdy spada. Jak więc widać, technologia, którą dysponują współcześni producenci, pozwala na tworzenie naprawdę interesujących i innowacyjnych konstrukcji. Jednak ich starania mogą spocząć na niczym, jeśli to po naszej stronie będzie problem.

Żywotność opony a stan techniczny ogumienia

Producenci starają się zapewnić nam wysoki standard bezpieczeństwa i rozwiązań dla jazdy przez wiele tysięcy kilometrów. Jednak nie zawsze trafia do nas produkt pełnowartościowy. Popularne ostatnio bieżniki asymetryczne są nieco bardziej skomplikowane w produkcji od ogumienia symetrycznego. Przekłada się to na nieco wyższy koszt. W pogoni za oszczędnościami często cierpi bardzo ważny w przypadku ogumienia aspekt tworzenia nowych produktów tego typu. Mowa tu o testowaniu. Jakkolwiek europejscy i renomowani pozaeuropejscy producenci nie mają z tym problemu, sporadycznie zdarza się, że w konstrukcji danej opony występuje jakaś wada. Może to być delikatne odkształcenie bieżnika w jednym miejscu.

Niestety, jest to tak spójna konstrukcja, że jej całość musi stanowić podparcie dla jazdy. Jeśli jakiś jeden element jest wadliwy, zużycie opony nie będzie przebiegało równomiernie. A to największy wróg w przypadku długoterminowej eksploatacji. Milimetrowy defekt zestawiony z 10 000 przejechanych kilometrów zmienia się w ogromny problem dla konstrukcji całej opony i równomiernego zużycia bieżnika. Niektórzy producenci tworzą ogumienie, które posiada kilka dodatków konstrukcyjnych, pozwalających na badanie stanu bieżnika w wielu różnych miejscach na oponie, a nie tylko tych najbardziej narażonych na intensywne zużycie.

Jednak nie zawsze musi dojść do uszkodzenia konstrukcji opony, by jej zużycie przebiegało znacznie szybciej. Kluczowym aspektem jest obciążenie pojazdu. To, w jaki sposób jeździmy, jak reagujemy na zakrętach, a także ile ładunku ze sobą wieziemy, ma kluczowy wpływ na to, w jaki sposób zachowywać się będzie ogumienie. Bardziej doświadczeni kierowcy, którzy zgłębili ideę „eco drive” i korzystają z najbardziej ekologicznych rozwiązań, będą w stanie osiągać naprawdę imponujące przebiegi.

Kolejną kwestią, o której nie możemy nie wspomnieć, a ma ona kluczowe znaczenie dla żywotności opon, jest prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Jeśli ogumienie jest zbyt twarde, na powierzchni bieżnika może dochodzić do uszkodzeń, które skutecznie dyskwalifikują go do dalszego użytku. Natomiast jeśli ogumienie jest zbyt miękkie – tj. ciśnienie jest na za niskim poziomie, w grę zaczynają wchodzić takie aspekty jak wyższe opory toczenia, a także kwestia wysokiej temperatury, która generowana jest w trakcie jazdy. Dlatego opona zawsze musi być napompowana do poziomu określonego przez producenta.

Dlatego tak ciężko jest określić jakiekolwiek wymierne normy przebiegu opon samochodowych, znaczenie ma tu nie do końca ilość przejechanych kilometrów, a to jak zostały one przejechane, pod jakim obciążeniem, po jakiej nawierzchni, przy jakim ciśnieniu.

Jak sprawdzić zużycie opon? Ile lat mogą mieć opony?

Ile kilometrów wytrzymują opony letnie i zimowe? Przyjmuje się, że jest to pomiędzy 50 a 80 tys. kilometrów. Żywotność opon sezonowych wynosi mniej więcej od 5 do 10 lat – ta ostatnia wartość jest skrajnie wysoka, tylko ogumieniu, które nie będzie zbytnio eksploatowane, a jego mieszanka nie ulega upływowi czasu, uda się takie wartości osiągnąć. Nie zaleca się w żadnym przypadku korzystania z opon starszych niż 10 lat.

Żywotność opon wielosezonowych przeważnie jest nieco krótsza (w zależności od modelu gwarancja dotyczy okresu od 2 do 5 lat), gdyż eksploatujemy je intensywniej. Biorąc jednak pod uwagę, że nie zmieniamy ich co sezon, w ogólnym rozrachunku czas rzeczywistej eksploatacji jest taki sam. Wskazówką dla żywotności może być także okres gwarancyjny producenta. Jeśli zaś chodzi o możliwość sprawdzenia jej „w praktyce”, trzeba odnaleźć na bieżniku pasek zużycia. Jeśli odległość pomiędzy nim a bieżnikiem jest mniejsza niż 4 milimetry, jest to znak, że oponę należy jak najszybciej wymienić – szczególnie zimą.

Płyn do mycia samochodu – który najlepszy?

Poprzedni

Zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą – o czym warto pamiętać?

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka