Taki sam model auta z identycznym przebiegiem może stać się kompletnym złomem albo być w pełni sprawny. Złe nawyki mogą niszczyć auto. Czego nie powinniśmy robić, aby móc przedłużyć żywotność posiadanego samochodu?
Spis treści
Przeciąganie terminu przeglądu
Dla sporej części kierowców odkładanie w czasie terminu przeglądu wydaje się być znakomitym sposobem na oszczędzanie domowego budżetu. Nie jest to wyłącznie grzech naszych rodaków. W dużo bogatszych krajach, aniżeli Polska następni właściciele coraz to starszych aut przykładają coraz mniejszą wagę do takiego obowiązku. Może to nieść za sobą poważniejsze konsekwencje.
Wymiana oleju silnikowego
powinna być wykonywana w wyznaczonych odstępach czasu albo po wybranym przebiegu. Olej mineralny pozostaje bardzo podatny na czas ewentualnej wymiany, gdyż po pewnym czasie straci swoje cenne właściwości.
Nie można zapominać także o oleju znajdującym się w skrzyni biegów. Niektórzy spośród producentów przewidują wymianę w ręcznych skrzyniach, zaś w automatach powinno się go wymienić, nawet jeżeli producent nie przewidział takiej opcji. W wypadku samochodów z tylnym napędem istnieje ponadto olej przekładniowy w tylnym różnicowym mechanizmie. Wymiana oleju we właściwym czasie wydłuża znacząco żywotność tychże podzespołów.
W takim przypadku złe nawyki mogą niszczyć auto, a konkretniej znacznie szybciej zużywają się elementy silnika, jak i elementy należące do układu przenoszenia napędu.
Zignorowanie świecących się kontrolek
Tablica wskaźników w aucie może posiadać od kilkunastu do nawet i kilkudziesięciu różnych kontrolek. Różnią się one między sobą barwą, za pomocą której komunikują kierowcy ważność występującego problemu. Zielone są kontrolkami informacyjnymi, na przykład na temat włączonych świateł czy też kierunkowskazów.
Lampki żółte
to informacja o konkretnych problemach, które musimy mieć na uwadze. Może to być chociażby informacja odnośnie niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy, rezerwy paliwa, ale również niskiego poziomu oleju silnikowego.
Kontrolki czerwone
informują kierowcę o znacznie poważniejszych problemach, jak na przykład zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego, czy też spadek ciśnienia oleju silnikowego. Ich zignorować nie wolno.
Kontrolka Check Engine
Najpoważniejszą kontrolką w kolorze żółtym będzie tak zwany check Engine, czyli kontrolka od silnika. Zwykle informuje nas o błędzie docierającym do komputera od jednego spośród czujników.
Odpowiedzi musimy poszukać w warsztacie samochodowym, który dysponuje właściwym sprzętem diagnostycznym. Zignorowanie tego rodzaju kontroli może prowadzić do poważnych problemów z niewłaściwe działającym układem, a w konsekwencji nawet i do uszkodzeń samego silnika.
Zabawy automatem
Eksploatacja auta z automatyczną skrzynią biegów wymagać będzie podstawowej wiedzy na temat jej słabości. Aby cieszyć się jej niezawodną pracą przez wiele kilometrów, trzeba ją właściwie traktować.
Wielu właścicieli pojazdów nazbyt pospiesznie przełącza ją z trybu R (cofanie) na D (jazdę do przodu), co jest przyczyną jej szybszego zużywania się. W niektórych wypadkach awaria może następować bardzo szybko.
Kolejnym nieodpowiednim nawykiem będzie wrzucenie trybu luzu (czyli trybu N), na przykład w czasie postoju na światłach. Zbyt częste przełączanie między trybami N i D spowoduje przyspieszenie zużywania się sprzęgieł i może oznaczać dla nas spore koszty naprawy.
W autach sprowadzanych z USA, zwłaszcza tych amerykańskich, zalecane jest zamontowanie chłodnicy do automatycznej skrzyni biegów, o ile nie znajduje się ona już na wyposażenie samochodu. Dzięki temu używanie pojazdu z większą prędkością stanie się możliwe.