Dobranie oleju motocyklowego do własnej maszyny to dość trudne zadanie, ponieważ ciężko jest jednoznacznie określić, który z popularnych olejów zasługuje na miano numeru jeden. Jeśli są to motocykle prywatne warto zdecydować się na postępowanie zgodnie z zaleceniami ich producentów. Dzięki temu dobieranie oleju będzie mniej czasochłonne i pozbawione kłopotów.
Wybór oleju motocyklowego – na co zwracać szczególną uwagę?
Analizując dostępne na rynku oleje do motocykli warto wziąć pod lupę ich podstawowe parametry. Kluczowym aspektem dla mniej zorientowanych osób będzie tzw. norma maszynowa JASO. W tym przypadku zainteresowani mają do czynienia z dwoma rodzajami wskazanej wyżej normy: JASO MA (wspólne smarowanie silnika oraz skrzyni biegów) oraz JASO MB (osobne smarowanie silnika i skrzyni biegów). Ponadto należy zwrócić uwagę na kilka innych kryteriów:
- klasyfikację lepkości – lepkość ma decydujący wpływ na swobodny przepływ oleju przy ściśle określonej temperaturze. Im wyższa lepkość, tym większe opory tłoczenia i grubszy film olejowy (najpopularniejsze odmiany to 10W30 i 10W40),
- klasyfikację jakościową – zdecydowanie najchętniej wybierane są oleje z oznaczeniem SN. Druga z literek oznacza jakość konkretnego oleju, im wyżej znajduje się w alfabecie tym lepiej dla właścicieli motocykli.
Posługując się powyższymi wskazówkami bez trudu wybierze się idealne oleje silnikowe. Współcześnie projektowane maszyny wymagają obecności oleju o niezbyt dużej lepkości, który nie doprowadzi do przegrzania jednostki napędowej i zwiększonego zużycia paliwa.
Jaką bazę oleju silnikowego wybrać? Jak często go wymieniać?
Osoby, które chcą zainwestować w niezawodne i wydajne oleje do motocykli powinny mieć świadomość tego, że ważnym aspektem będzie dla nich baza oleju silnikowego. W tym przypadku największym zainteresowaniem ze strony klientów cieszą się oleje syntetyczne (w ich składzie znajdują się głównie POE, PAO i PAG), półsyntetyczne (to przede wszystkim produkty destylacji ropy naftowej) i mineralne (tak samo jak w przypadku oleju półsyntetycznego, lecz warto podkreślić w tym miejscu mocne nasycenie wiązań węglowodorowych).
Oczywiście każdy właściciel motocykla chciałby zainwestować w wysokiej klasy oleje silnikowe, które okażą się prawdziwym strzałem w dziesiątkę i nie zawiodą jego oczekiwań. Przykładem mogą być cenione i sprawdzone oleje Mobil. To oryginalne i bardzo uniwersalne produkty o podwyższonej wydajności, gwarantujące optymalne smarowanie. Można je wykorzystywać nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale też w przemyśle, budownictwie i transporcie.
Pozostało zastanowić się nad tym, jak często powinno się wymieniać wskazany w artykule olej silnikowy. Najlepiej zrobić to w okresie jesiennym, kiedy to można udać się do najbliższego serwisu motocyklowego i zadbać o swój sprzęt. Niektóre modele trzeba wymieniać co około 5-7 tysięcy kilometrów. Warto bazować na zaleceniach pochodzących od producentów. Jednocześnie przy którejś z kolei wymianie oleju (trzeciej lub czwartej) należy zastosować tzw. płukankę do silnika.