Szpera co to jest?

Posiadanie szpery w aucie wiąże się z pewnymi skutkami. Na jakie zalety można liczyć? Czy – z tego tytułu – wynikają też jakieś niedogodności? Jak w praktyce działa zatem szpera?

Szpera – za co odpowiada?

Dużo osób zastanawia się, czym cechuje się klasyczna szpera. Co to dokładnie jest? Pod tym pojęciem kryją się zaś różnego rodzaju rozwiązania mechaniczne czy elektroniczne, które mają za zadanie niwelować działanie mechanizmu różnicowego stosowanego w osobówkach. Osoby odpowiedzialne za ten aspekt decydują się na rozmaite metody. Jedni wprowadzają takie rozwiązania techniczne, które całkowicie eliminują działanie dyferencjału (to inna nazwa mechanizmu różnicowego). Niekiedy szpera ma zaś tylko częściowo ograniczyć pracę tego mechanizmu.

Jakie zadania spełnia w samochodach tzw. Szpera?

To mechanizm różnicowy odpowiadający w głównej mierze za kompensację w kontekście różnicy prędkości obrotowej półosi kół na osi napędowej (w momencie pokonywania przez nie trasy o różnym dystansie).

Ta cecha jest bardzo przydatna – szczególnie w momencie jazdy na zakręcie. Wówczas na osi napędzanej koło zewnętrzne musi pokonać trochę dłuższą drogę w porównaniu do koła znajdującego się od strony wewnętrznej.

A to powoduje, iż koło zewnętrzne musi obracać się nieco szybciej niż wewnętrzne. Na skutek tego jazda po łuku przebiega sprawnie i, co najważniejsze, bezpiecznie.

Brak płynnego działania tzw. szpery mógłby powodować na przykład poślizgi. Jego praca przydaje się też w trakcie pokonywania nierówności. Wtedy koła mogą – biorąc pod uwagę jeden moment – mieć do pokonania nieco inny rodzaj trasy.

Szukasz części samochodowych >> sprawdź UCANDO

Trzeba zauważyć, że trakcie jazdy prosto mechanizm różnicowy nie pracuje. Kiedy zaś jeszcze się przydaje? Porządny dyferencjał sprawia, że nie powstają naprężenia w układzie napędowym, które mogłyby przyczyniać się do niepotrzebnego zużycia paliwa albo opon….

Dlaczego warto zdecydować się na szperę?

Na pewno sporo osób zastanawia się, jaki jest zatem sens eliminowania (częściowego albo nawet całkowitego) działania mechanizmu różnicowego. To wszak powoduje, iż podział momentów obrotowych, które są przenoszone przez poszczególne koła, nie jest równy. Zależy zaś wtedy w głównej mierze od przyczepności kół na danej trasie. Są jednak pewne osoby, które decydują się na ten krok.

Co zatem zapewnia szpera w aucie?

To między innymi możliwość bezproblemowego przyspieszania w trakcie jazdy na zakręcie.Warto wspomnieć również o tendencji do nadsterowności – biorąc pod uwagę przede wszystkim sportowe auta z napędem na tylne koła.

Dlaczego jeszcze szpera jest przez wielu uważana za dobre rozwiązanie?

Pozwalają one zredukować podsterowność – szczególnie zwracając uwagę na pojazdy z napędem na tylne koła. Jest to również metoda bardzo popularna wśród osób, które uwielbiają tak zwany drift. To zaś bardzo szybka, widowiskowa jazda, która ma w naszym kraju z roku na rok coraz więcej zwolenników.

Czy szpera niesie za sobą jakieś ryzyko?

Częściowe lub całkowite ograniczenie działania mechanizmu różnicowego może być w pewnych sytuacjach też uciążliwe. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, iż przez to jazda na zakrętach może stać się po prostu niebezpieczna. Zwłaszcza biorąc pod uwagę osoby, które nie są przyzwyczajone do braku prawidłowego działania dyferencjału.

Dodatkowo trzeba liczyć się z szybkim zużywaniem opon oraz paliwa, co natomiast wiąże się z pewnymi dodatkowymi kosztami, których przecież można byłoby uniknąć…

Awaria szpery może zaś doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu, ponieważ koła zostaną zablokowane. Należy zatem dobrze zastanowić się, przed decyzją o zastosowaniu rozwiązań technicznych, które mają na celu w mniejszym lub większym stopniu ograniczać prawidłowe działanie mechanizmu różnicowego.

Zobacz również >> Światła pozycyjne a mijania – Kiedy i jak używać świateł w samochodzie?

2.6/5 - (45 votes)

Części po VIN – Wyszukiwanie części zamiennych

Poprzedni

AUDI AG podsumowuje I kwartał 2020 r.

Następny

Zobacz także

Więcej Porady