Sprzęgła hydrokinetyczne

Choć dla zupełnego laika może to wydawać się zaskakujące, nie tylko manualne skrzynie biegów potrzebują sprzęgła. Urządzenie to, samo w sobie odpowiada za możliwość zmiany biegu, czy rozłączania napędu (np. podczas postoju) bez potrzeby obciążania jednostki napędowej. Mechanika pojazdowa ewoluowała przez lata, pojawiały się także różne rodzaje sprzęgieł, jednak wciąż w użyciu w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów są wymyślone w XIX wieku sprzęgła hydrokinetyczne. Jak działają i jak się je naprawia? O tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne

Zasada działania tego typu urządzenia opiera się o fizyczne zjawisko bezwładności cieczy. W uproszczeniu, sprzęgła hydrokinetyczne składają się z pompy i turbiny. Elementy te są połączone poprzez ciecz, gdyż znajdują się w jednej obudowie. Element czynny, jakim jest wirnik pompy, porusza ciecz, która z kolei wprawia w ruch łopatki wirnika turbiny. W ten sposób energia mechaniczna silnika jest zamieniana w energię kinetyczną, a następnie na powrót w mechaniczną, przekazywaną do skrzyni biegów. Występujący podczas całego procesu delikatny poślizg powoduje straty mocy, co przekłada się na wyższe spalanie. Dlatego też w nowoczesnych samochodach montuje się tzw. tarcze lock-up, które ograniczają wspomniane spadki.

Montaż sprzęgła hydrokinetycznego w autach z automatyczną skrzynią biegów

Tego typu sprzęgła były montowane w autach wymagających automatycznej skrzyni biegów już od kilkudziesięciu lat. W ciągu tego czasu wprowadzono nowsze rozwiązania, takie jak skrzynie dwusprzęgłowe, czy sekwencyjne, wciąż jednak renomowane marki takie jak BMW czy Audi montują w niektórych swoich modelach rozwiązania oparte o ten dziewiętnastowieczny wynalazek.

Sprzęgła hydrokinetyczne — naprawa i regeneracja

Awaryjny konwerter momentu obrotowego jest jednym z najczęstszych problemów prowadzących do awarii samochodów z automatyczną skrzynią. Spadek osiągów, falowanie obrotów, przeciąganie biegów, czy szumy i inne dziwne dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów są znakami, że warto udać się do wyspecjalizowanego warsztatu, żeby przyjrzeć się, w jakim stanie jest sprzęgło. Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego zwykle jest operacją nieopłacalną i zaleca się jego całkowitą wymianę. Jeśli ktoś jednak zdecyduje się na tego typu działanie, w ramach naprawy otwiera się obudowę, wszystko dokładnie oczyszcza i wymienia zużyte elementy na nowe. Następnie cały element dokładnie się spawa i wyważa go dynamicznie.

5/5 - (1 vote)

Samodzielne czyszczenie auta. Jak skutecznie to zrobić?

Poprzedni

Serwis samochodów ciężarowych – jak wybrać najlepszy serwis TIR?

Następny

Zobacz także

Więcej Porady