Rodzaje wycieraczek samochodowych

Każdy, kto choć raz stanął przed zadaniem wymiany wycieraczek samochodowych na nowe, wie, że na rynku dostępne są różne ich rodzaje, rozmiary, kształty oraz jakości. Warto zapamiętać, czym tak naprawdę różnią się one od siebie – zaczynając od wycieraczek szkieletowych i płaskich, a kończąc na wycieraczkach do aut osobowych i ciężarowych.

Obecnie rynek części do samochodów – również tak małych jak wycieraczki do szyb – jest naprawdę obszerny. Zarówno w sklepach online, jak i klasycznych stacjonarnych, odnajdziemy mnóstwo propozycji wycieraczek do samochodu, z których niemalże każda będzie inna. Czym jednak konkretnie się od siebie różnią? I czy wycieraczki do samochodów osobowych i ciężarowych faktycznie nie są takie same?

Wycieraczki szkieletowe, bezszkieletowe i hybrydowe – podstawowy podział wycieraczek

Pierwszym i podstawowym rozróżnieniem, z jakim się spotkamy, wybierając się na zakupy, jest to, które dzieli wycieraczki na szkieletowe oraz bezszkieletowe (inaczej zwane płaskimi). Podział ten skupia się na fizycznej budowie ramion, które są jednym z głównych elementów konstrukcyjnych wycieraczek, którego to zadaniem jest odpowiednie dociskanie przymocowanej do nich gumy zbierającej wodę do szyby samochodu, a także równomierne poruszanie się po powierzchni szkła.

Wycieraczki szkieletowe – jak łatwo można się domyślić – w budowie ramion będą posiadały tak zwany szkielet – a więc prostą konstrukcję (w głównej mierze metalową), na której opierać się będzie pióro bezpośrednio przylegające do szyby. Zazwyczaj szkielet taki dociska pióro do szkła za pomocą czterech punktów nacisku zlokalizowanych bezpośrednio przy nim. Wycieraczki szkieletowe – dzięki takiej technologii – cechują się dobrą pracą i dość długą żywotnością. Czasami zdarza się, że tylko one mogą być zamontowane w niektórych modelach pojazdów (głównie starszej daty). Jednak ci, którzy mają wybór, kupują wycieraczki szkieletowe z prostych powodów: są klasyczne, dobrze radzą sobie z codzienną jazdą, są wytrzymałe i często występują w naprawdę atrakcyjnych cenach.

Wycieraczki płaskie (a więc bezszkieletowe) owego szkieletu z kolei nie będą posiadały. Ich ramię nie dociska gumowego pióra do szyby za pomocą specjalnie wymierzonych punktów nacisku. Jest ono praktycznie zespolone z piórem, dzięki czemu cechuje się dobrym przyleganiem, a co za tym idzie – lepszą pracą. Wycieraczki płaskie dodatkowo są bardziej aerodynamiczne niż klasyczne szkieletowe. Wszystko za sprawą ich nowoczesnego, sportowego designu i zastosowanych materiałów – różnych mieszanek syntetyków, z których wartą uwagi jest z pewnością poliwęglan. Ci, którzy montują w swoich autach wycieraczki płaskie, cenią sobie ich odporność na silne podmuchy powietrza podczas szybszej jazdy, doskonałą precyzję w działaniu i estetyczny design.

Do standardowego podziału wycieraczek na szkieletowe i bezszkieletowe warto dodać również tzw. wycieraczki hybrydowe, które stanowią trzeci typ, łączący w sobie cechy obu poprzednich. Ich konstrukcja – nawiązująca technologią do opisywanego wyżej szkieletu – ukryta została pod estetyczną obudową, która to z kolei przywołuje na myśl design wycieraczek płaskich. Poza kwestiami wizualnymi, wycieraczki hybrydowe posiadają również szereg cech, dzięki którym stanowią częsty wybór wśród kierowców. Dobre przyleganie do szyby, precyzyjna praca, a także większa wytrzymałość i odporność na warunki zewnętrzne to ich główne zalety.

Rodzaje wycieraczek samochodowych

Wycieraczki do aut osobowych i ciężarowych – czy są inne?

Ktoś mógłby powiedzieć, że wycieraczki samochodowe są takim elementem, który niezależnie od rodzaju pojazdu zawsze będzie taki sam. Jest to jednak tylko częściowo prawda. Mimo że wycieraczki w autach osobowych i ciężarowych mają taką samą funkcję (oczyszczania szyb, zwiększania widoczności drogi i poprawy bezpieczeństwa jazdy), różnią się one między sobą przede wszystkim rodzajami mocowań czyli dopasowaniem do różnego typu ramion w samochodach oraz długościami.

Szyby samochodów ciężarowych mają o wiele większą powierzchnię niż „osobówki”. Z uwagi na to, ramiona oraz pióra wycieraczek do nich produkowanych będą musiały być dłuższe oraz sztywniejsze. Rozpiętość oferty jest w tym zakresie naprawdę imponująca. Przykładowo, modele wycieraczek do samochodów ciężarowych producenta OXIMO dostępne są w długościach od 550 do nawet 1000 mm. Wycieraczki do samochodów ciężarowych klasyfikujemy na 4 kategorie – w zależności do konstrukcji mocowań: mocowanie „typu śruba” rozmiar 21 mm i 25 mm, kolejne to klasyczne U o szerokości 9 i 12 mm (w zestawie dostępny również adapter do zamocowania „na śrubę” 16,2 mm), trzeci typ to tzw. „duże U” czyli wycieraczki z mocowaniem U o szerokości 16 mm. Czwarta seria dedykowana do niektórych modeli autobusów, ciężarówek lekkich i ciężkich to wycieraczka z mocowaniem „typu śruba” o szerokości 13.6 – 16.5 mm. Ciekawostka: Wycieraczki do szyb w autach ciężarowych mogą być nawet trzykrotnie dłuższe niż w „osobówkach”.

Oceń ten post post

Plusy używanych aut

Poprzedni

Zobacz także

Więcej Porady