Naprawa turbiny

Naprawa turbosprężarki to proces, którego realizacja wymaga pomocy specjalistów – serwisantów posiadających wiedzę z zakresu budowy i działania turbosprężarek. Choć sam proces naprawczy nie jest skomplikowany, wymaga wykonania różnych działań, które zwykle zajmują fachowcom nie więcej niż 24 godziny. Nowoczesny sprzęt pozwala im szybko i skutecznie wykonać naprawę niemal każdej turbosprężarki, której stan techniczny uniemożliwia jej dalszą eksploatację. Regeneracja odbywa się w specjalistycznych warunkach i z użyciem oryginalnych części. Żywotność turbosprężarki po naprawie jest zbliżona do długości bezawaryjnego działania całkiem nowego turbodoładowania.

Aby naprawa turbosprężarki przebiegała sprawnie i bez utrudnień, należy zadbać o odpowiednie warunki do przeprowadzenia procesu. Większość etapów regeneracji powinna odbywać się z dbałością o czystość stanowisk i samych części. Krótki czas regeneracji jest istotny, ponieważ demontaż turbiny z samochodu uniemożliwia jego użytkowanie. Fachowcy przywracają sprawność turbosprężarce dzięki dokładnej diagnostyce stanu technicznego, oczyszczeniu jej elementów, wymianie komponentów i kontroli jakości.

Regeneracja turbosprężarki – kiedy jest potrzebna?

regeneracja turbiny

Regeneracja turbosprężarek konieczna jest wtedy, gdy ich stan techniczny uniemożliwia dalsze użytkowanie pojazdu. O możliwości naprawy zawsze powinien zdecydować specjalista. Jeżeli usterki są nieodwracalne, poważne lub dotyczą obudowy, zwykle zaleca się kupno nowej turbiny lub zregenerowanej. Pierwszymi objawami nieprawidłowej pracy turbosprężarki są słyszalne gwizdy i świsty dobiegające spod maski samochodu, utrata mocy silnika, jego nierówna praca, brak możliwości płynnego przyspieszenia, zwiększenie zjawiska turbodziury, kolorowe zabarwienie spalin, utrata oleju, a nawet zapach spalonej substancji wydzielający się z wydechu. W przypadku zauważenia tych objawów konieczne jest wykonanie diagnostyki technicznej.

By zapobiec usterkom, wystarczy stosować się do kilku zaleceń. Konieczna jest systematyczna dbałość o stan techniczny całego samochodu, nie tylko układu doładowania. Na sposób funkcjonowania turbiny wpływ ma jakość wlewanego do układu oleju, czystość filtrów (również filtra cząstek stałych), sprawność i drożność przewodów. Nie bez znaczenia dla poziomu eksploatacji turbiny jest ponadto styl jazdy kierowcy. Wystarczy jednak, że będzie on pilnował kilku ważnych kwestii, takich jak konieczność odpowiedniego rozgrzania silnika przed rozpoczęciem jazdy i jego schłodzenia po zatrzymaniu pojazdu. W tym celu należy pozostawić samochód na jałowym biegu na kilka chwil tuż po zapaleniu silnika i zaraz przed jego zgaszeniem, szczególnie po dynamicznej jeździe.

Na czym polega naprawa turbosprężarki?

Regenerację turbosprężarek wykonuje się głównie w przypadku części, które dają widoczne i słyszalne objawy nieprawidłowości w swoim funkcjonowaniu. Dopiero zauważając pierwsze niepokojące symptomy, kierowcy decydują się na diagnostykę stanu turbiny. Nie warto czekać z wizytą u specjalisty. Im szybciej turbina trafi w ręce fachowca, tym mniejsze ryzyko jej trwałego uszkodzenia podczas dalszej jazdy i eksploatacji.

Naprawa turbosprężarki polega na ocenie jej stanu, wymianie wszystkich zniszczonych lub zepsutych komponentów i przywróceniu ustawień oraz parametrów fabrycznych, łącznie z wyważeniem rdzenia. Mogły one bowiem zostać zaburzone podczas procesu eksploatacji turbosprężarki lub w wyniku awarii czy uszkodzenia jej elementów. Usterkom mogą ulec wszystkie z nich: wirnik turbiny, talerz uszczelniający, koło kompresji, podkładka termiczna, odrzutnik, łożyska, pierścienie czy podkładka dystansowa. Celem procesu regeneracyjnego jest przywrócenie pełnej sprawności turbiny. Zregenerowana, powinna posłużyć kierowcy jeszcze przez długi czas. Swoją żywotnością odpowiada ona bowiem nowym podzespołom. Bezawaryjnie można na niej przejechać zwykle kolejne 200-300 tysięcy kilometrów.

Etapy regeneracji

Naprawa turbosprężarki zawsze powinna rozpocząć się od wnikliwej analizy stanu technicznego i diagnostyki. Konieczny jest demontaż podzespołu z pojazdu, a przed rozłożeniem go na czynniki pierwsze wykonuje się test diagnostyczny. W firmie REGENT wykorzystuje się możliwości nowoczesnego narzędzia, jakim jest TurboTest Expert. Dokonuje on pomiaru masowego przepływu sekcji turbiny i walidacji parametrów. Po wstępnych oględzinach przychodzi czas na demontaż elementów i ich czyszczenie. By pozbyć się nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń, serwisanci posługują się myjką wysokociśnieniową lub ultradźwiękową. W przypadku niektórych elementów konieczne jest również ich piaskowanie. Na tym etapie zauważalne stają się wszystkie usterki – wycieki, zanieczyszczenia, nieszczelności, a nawet dziury i ubytki.

Następnym etapem naprawy turbiny jest wymiana wszystkich zepsutych, zużytych lub uszkodzonych elementów na nowe. Dodatkowo należy wyważyć wałek i koło kompresji. Kolejno doważa się również rdzeń turbiny. W tym celu używa się profesjonalnej wyważarki CMT-48 VSR BIG TWIN. Dopiero wtedy możliwy staje się ponowny montaż wszystkich elementów turbosprężarki. Zwykle podczas procesu naprawczego wymienia się również wszystkie komponenty, które służą montażowi i uszczelnieniu układu. Należą do nich uszczelki, zaciski, pierścienie, tuleje, a nawet śruby.

Naprawa turbosprężarki – ile trwa?

Czas, jaki specjalistom zajmuje całkowite zregenerowanie turbiny, zależy głównie od rodzaju usterki, jej lokalizacji i liczby elementów koniecznych do wymiany. Ponieważ serwisanci firmy REGENT korzystają z bogatego zaplecza magazynowego, klient nie musi oczekiwać dodatkowo na sprowadzenie części od producenta. Zdecydowana większość komponentów do turbosprężarek dostępna jest od ręki.

To, ile będzie trwała naprawa turbosprężarki dostarczonej do firmy przez klienta lub samodzielnie zdemontowanej przez serwisantów, szacuje się zwykle już na etapie diagnostyki jej stanu technicznego. Zazwyczaj czas oczekiwania na sprawną turbinę wynosi zaledwie 24 godziny.

Oceń ten post post

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Poprzedni

Transport maszyn budowlanych – laweta czy holowanie?

Następny

Zobacz także

Więcej Porady