Koło pasowe

Koło pasowe jest podstawowym elementem przekładni pasowej. Należy pamiętać, że właściwie dobrane koło pasowe zmniejsza drgania, zapobiegając tym samym przeniesieniu ich na napęd. To z kolei mogłoby spowodować niepożądane wibracje. Koło pasowe może być czynne lub bierne.

Wszystko zależy od tego, czy jest ono nakładane na wał, który napędza maszynę, czy też jest przez nią napędzany. Sklep EBMiA oferujący ogromny wybór kół pasowych https://www.ebmia.pl/481-kola-pasowe przedstawia budowę, zastosowanie i rodzaje kół pasowych.

Budowa i zastosowanie kół pasowych

Koło pasowe znajduje się pomiędzy paskiem zewnętrznym a wałem korbowym. Jego zadaniem jest napędzanie alternatora, kompresora klimatyzacji oraz wspomagania układu kierowniczego. Koło pasowe składa się z dwóch kluczowych części – wieńca i piasty. Niektóre modele mogą mieć dodatkowo jeszcze ramiona. Wykonywane są z wysokiej jakości materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne oraz inne czynniki zewnętrzne.

W zależności od typu silnika oraz poszczególnych podzespołów montuje się różne koła pasowe. I tak na przykład w samochodach z silnikami dieslowymi najczęściej stosowane są modele zamknięte, natomiast w autach z silnikami benzynowymi montuje się koła typu otwartego, których obręcze posiadają otwory. Przekładnia pasowa wykorzystywana jest niemal w każdej branży przemysłowej. Najczęściej jednak znajduje zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i rolniczym.

Koło pasowe

Rodzaje kół pasowych

W zależności od tego, jaki pas ma przylegać do koła, rozróżniamy:

– koła gładkie – przeznaczone są do pasów o jednolitej i gładkiej powierzchni. Charakteryzują się płaskim wieńcem w kształcie baryłki. Koła pasowe gładkie znajdują zastosowanie w wysokoobrotowych wrzecionach. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania przekładnia osiąga duże prędkości liniowe i obrotowe

– koła zębate – współpracują z pasami zębatymi i umożliwiają budowanie przekładni pasowych synchronicznych. W tego rodzaju kołach rowek zlokalizowany jest w poprzek, co powoduje świetne zabezpieczenie przed powstawaniem poślizgu. Charakteryzują się one dużą precyzją w przenoszeniu obrotu. Przekładnie pasowe zębate narażone są na tarcie pomiędzy zębami paska a kołem, dlatego też oba te elementy pokrywane są specjalnymi materiałami. Koła zębate wykorzystywane są w konstrukcjach, gdzie najistotniejsza jest niezawodność. Stosowane są między innymi w układach rozrządu silników spalinowych

– koła z pojedynczym rowkiem -przeznaczone są do efektywnej obsługi pasków klinowych. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i elastycznością, dzięki czemu ten rodzaj kół znajduje zastosowanie między innymi w sprężarkach klimatyzacji w autach, czy w pompach alternatorów

– koła wielorowkowe – przeznaczone są do pracy z największymi prędkościami spośród wszystkich kół pasowych. Dzięki zastosowaniu koła pasowego wielorowkowego istnieje możliwość przenoszenia dużego obciążenia przy użyciu niewielkiego gabarytu. Charakteryzują się niską wagą, niewielkimi gabarytami oraz dużą wytrzymałością na temperatury. Znajdują one zastosowanie w różnego rodzaju maszynach w przemyśle ciężkim, w napędach przenośników taśmowych i rolkowych.

Elementy przeniesienia napędu takie jak pasy zębate, koła zębate, pasy klinowe, koła pasowe, łańcuchy i wiele więcej kupisz w renomowanym sklepie EBMiA.pl

Leasing auta – co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Poprzedni

Koła łańcuchowe – poznaj najważniejsze informacje

Następny

Zobacz także

Więcej Inne