Kamper, camper

Podróżowanie po Europie bez konieczności rezerwowania miejsc hotelowych jest doskonałym sposobem na wypoczynek. Mimo iż kamper na wynajem nie jest tanią opcją (ceny wahają się w granicach 600 – 1000 PLN za dobę) warto zasmakować niezwykłego odczucia podróży pełnej przygód i możliwości samodzielnego decydowania o jej przebiegu.

Kamper – Koszt zakupu

może wynieść nawet milion złotych, nie brak jednak pojazdów używanych, spełniających wysokie standardy wymagań. Campery dzielą się na pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony, dla których wystarczy prawo jazdy kategorii B, campery o masie do 7,5 tony (wymagane będzie prawo jazdy kategorii C1) oraz powyżej tej wagi (konieczne prawo jazdy kategorii C). Przy zakupie lub wynajmie warto zwrócić uwagę na pewne szczegóły, które mogą stać się kłopotliwe w trakcie użytkowania.

Na co zwrócić uwagę przed wyruszeniem w podróż Kamperem?

Kampery są pojazdami, które przeznaczone są najczęściej dla dwóch do sześciu osób. Aby podczas podróży nie zawieść się przed noclegiem, warto porównać ilość miejsc siedzących z ilością miejsc noclegowych. Campery dla dwóch osób mogą być wyposażone w nawet cztery lub pięć miejsc do spania, natomiast pojazdy dla osób sześciu mogą posiadać jedynie dwa miejsca noclegowe wewnątrz pojazdu.

Dlaczego?

Producenci biorą często pod uwagę nocowanie na polu campingowym, w namiocie lub nocleg dla osób, podróżujących z nami, lecz samochodem osobowym. Sytuacja z miejscami noclegowymi łączy się z zapewnieniem właściwych parametrów, związanych z wagą pojazdu.

Zobacz również >> Światła pozycyjne a mijania – Kiedy i jak używać świateł w samochodzie?

Masa całkowita kampera podczas podróży

Kampery, które posiadają dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 tony powinny posiadać wyposażenie, wliczone w całości w skład masy własnej pojazdu (według Ustawy Prawo o ruchu drogowym, a także dyrektywy europejskiej 95/48/EC). W praktyce zdarza się, ze po załadowaniu camper przekracza masę dopuszczalną, co oznacza wyłączenie z ruchu, problemy z polisą przy ewentualnej kolizji oraz kary finansowe po ewentualnej kontroli pojazdu.

Zobacz również >> https://citymagazine.pl/wyznaczanie-trasy-podrozy/

Masa własna pojazdu powinna uwzględniać całe jego wyposażenie, pełen bak paliwa, ciężar płynów eksploatacyjnych, oleju, a ponadto butlę z gazem i ciężar kierowcy (uśredniony: 75 kg). Koniecznie należy właściwie obliczyć ładowność campera, będącą różnicą pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą, a masą własną pojazdu (najczęściej jest to 400 – 500 kg).

Jaki rodzaj kampera jest najwygodniejszy?

Kampery, standardowo tworzone na podwoziu Forda Transita, Peugeota Boxera, Citroena Jumpera, Fiata Ducato lub Mercedesa Sprintera to najczęściej spotykane modele, dostępne w zróżnicowanym stanie technicznym oraz poziomie cenowym.

Podróżowanie kamperem

Dostępne ponadto kampery typu alkowa (z miejscami noclegowymi nad kabiną kierowcy) są mniej praktyczne w dłuższych trasach. Ich kształt wpływa na zwiększenie oporu powietrza, co wpływa bezpośrednio na zwiększenie spalania, a także mniejszą możliwość przyspieszenia.

Zobacz również >> Części po VIN – Wyszukiwanie części zamiennych

Kampery, posiadające w przeważającej liczbie silnik do 2 litrów pojemności, dostępne są również w wersji półintegra lub integra (wersja droższa). Dla osób, ceniących komfort podróży oraz minimum formalności i zachodu, związanych z podróżowaniem camperem, a także wtedy, gdy organizacja podróży nie jest najmocniejszą stroną, sprawdzą się campery na sylwetce Van-ów.

Mogą zatrzymywać się na nocny postój poza miejscami, oznaczonymi dla camperów, gwarantują mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku tradycyjnych camperów, a także pozwalają zmniejszyć koszt podróży dzięki ograniczeniu korzystania z pól campingowych, promów. Nie można narzekać ponadto na gorsze wyposażenie. Wybierając nowszy model, inwestujemy w długotrwałe użytkowanie.

5/5 - (11 votes)

Smartband – czym jest, jak działa?

Poprzedni

Przelicznik KW na KM – sprawdź dlaczego trzeba przeliczać

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka