Innowacyjna naprawa wgnieceń metodą PDR
+1

Grad jest występującym sezonowo w Polsce opadem atmosferycznym, złożonym z nieforemnych bryłek lodu, potrafiących osiągać średnicę od 0,5-15 cm. Jest to niezwykle niebezpieczne zjawisko dla wszystkich osób i przedmiotów przebywających na zewnątrz. W trakcie burzy gradowej należy jak najszybciej ukryć się w bezpiecznym miejscu. Jednakże znacznie trudniejszym do schowania okazuje się samochód. Wiele osób nie posiada garażu, zatem warto wiedzieć co zrobić w sytuacji uszkodzenia auta opadami gradu?

Bezpośrednio po gradobiciu

Uszkodzenia samochodu po gradobiciu

W poprzednich latach burza gradowa była częstym zjawiskiem w sezonach letnich. Polska jest krajem o najwyższym współczynniku częstotliwości gradobicia w Europie. Średnio grad tu pada przez 111 dni w roku. Co roku w wyniku gradobicia latem zostaje uszkodzonych ok. 30 000 aut. Najczęściej są to szkody związane z pękniętą szybą bądź wgnieceniami na dachu i masce. Warto pamiętać, iż uszkodzony gradobiciem samochód bardzo traci na estetyce i wartości. Wystarczy posiadać miernik grubości powłoki lakierniczej by odnaleźć lakierowane części auta po gradobiciu. W przypadku większych uszkodzeń może nawet dojść do malowania całego samochodu.

Naprawa lakiernicza jest niezwykle kosztowna, ale i czasochłonna. Koszt naprawy samochodu jest związany z ilością wgnieceń i stanem karoserii. Za pojedyncze uszkodzenie można zapłacić ok. 50 zł. Jednakże koszt naprawy całego uszkodzonego pojazdu może wynosić nawet od 500 zł do 5 tys. zł. Koszt zależy od części samochodu. Naprawa dachu oscyluje w granicach 300 zł, maski w granicach 150 zł, drzwi można naprawić za równowartość 200 zł. Naprawa pokrywy bagażnika może wynosić ok. 200 zł, błotniki przednie ok. 150 zł, a tylne w granicach 250 zł.

Sprawa wydaje się najprostsza dla kierowców posiadających ubezpieczenie AC, które w całości pokrywa szkody wyrządzone przez niesprzyjające warunki atmosferyczne. Jednakże Auto Casco jest dość drogim pomysłem i nie każdy się na nie decyduje. Dodatkowo, Mini AC nie posiada ochrony przed gradobiciem, co związane jest z mniejszą ochroną pojazdu oraz zdecydowanie niższa składką. Warto zatem przejrzeć oferty firm ubezpieczeniowych i sprawdzić, która z nich posiada ochronę przed gradobiciem w Minicasco.

W przypadku AC czasem ochrona przed gradobiciem występuje tylko terytorialnie (np. tylko w Polsce) i w czasie zagranicznych wycieczek klient musi dopłacić pewną kwotę za ochronę w innym kraju. Dodatkowo, kierowca musi zobowiązać się do zminimalizowania skutków szkody, gdyż w przeciwnym razie firma ubezpieczeniowa może zmniejszyć przysługujące świadczenie lub całkowicie go nie wypłacić.

Naprawa lakiernicza

Samo nakładanie lakieru jest zaledwie początkiem naprawy u lakiernika. Część trzeba odpowiednio przygotować. Na początku oczyścić z rdzy, odtłuścić, wyrównać i przede wszystkim usunąć wgniecenie. Kolejno element pokryć podkładem, zmatowić i zalakierować. Naprawa wgniecenia u lakiernika to koszt rzędu 1000 zł. Wynika to z demontażu danych części, w celu zaszpachlowania wgniecenia i nałożenia nowego lakieru, co wiąże się z niemałymi kosztami.

Innowacyjna naprawa wgnieceń metodą PDR

PDR (ang. Paintless Dent Repair) to niezwykle popularna w dzisiejszych czasach metoda usuwania wgnieceń samochodowych, po której nie trzeba lakierować karoserii. Najważniejsze jest, by auto nie posiadało uszkodzeń lakieru w miejscu wgniecenia. Samochody z rysami i odpryskami w miejscu wgniecenia nie kwalifikują się do metody PDR. Tę technikę naprawy można wykonywać na dwa sposoby:

  • Masowanie blachy – jest to metoda polegająca na odkształceniu blachy od wewnątrz przy pomocy hebli (narzędzi podobnych do dźwigni). Jest to niestety metoda wymagająca ingerencji w elementy karoserii.
  • “Na klej” – jest to druga z metod, polegająca na wyciąganiu wgnieceń zaczepami oraz odpowiednim klejem. Takie naprawy wykonuje się w przypadku większych ilości wgnieceń oraz w obszarach z utrudnionym dostępem.

Technika PDR ciągnie za sobą wiele korzyści. Jest to jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań jeśli chodzi o usuwanie wgnieceń dla właściciela uszkodzonego pojazdu. Technika ta pozwala zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Oszczędność wynika z mniejszego skomplikowania naprawy oraz braku procesu lakierowania elementów karoserii. Cena za jedno wgniecenie mieści się w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za jedno wgniecenie. Jest to więc ogromna oszczędność w odniesieniu do lakierowania. Wartość auta w dodatku pozostaje niezmienna, ze względu na brak ingerencji w oryginalny lakier. Pozwala to na późniejsze sprzedanie samochodu bez obaw o nietrafiony odcień lakieru. Warto rozważyć naprawę wgnieceń metodą PDR.

Burza gradowa – co robić?

Po pierwsze, warto jak najszybciej schować samochód w bezpieczne miejsce, by zminimalizować liczbę uszkodzeń. Następnie, w razie braku ubezpieczenia AC, szukać profesjonalnej firmy lub fachowców, którzy naprawią wgniecenia bez utraty oryginalnego lakieru, co pozwoli na zachowanie wartości samochodu. Warto zatem wcześniej wiedzieć jak zachować się w przypadku gradobicia, by uniknąć większych nieprzyjemności z nim związanych.

+1

Jak otworzyć samochód bez kluczyka?

Poprzedni

Na co zwrócić uwagę przy zakupie opon samochodowych?

Następny

Zobacz także

Więcej 4 kółka