Co warto wiedzieć na temat dyferencjału? Sporo osób zastanawia się nad rolą dyferencjału w posiadanych samochodach. Czym konkretnie charakteryzuje się ten mechanizm? Jakie spełnia zadania? Czym cechuje się konstrukcja? Dyferencjał – Oto najważniejsze informacje związane z tym tematem.
Spis treści
Budowa dyferencjału
Interesuje Cię konstrukcja dyferencjału? Składa się on ze stożkowych kół zębatych szczelnie zamkniętych w obudowie, która jest połączona z kołem talerzowym. W jaki sposób następuje zaś przekazanie momentu obrotowego? Koło talerzowe jest napędzane poprzez wałek atakujący za pomocą przekładni hipoidalnej. Warto zaznaczyć, że jej budowa stwarza natomiast warunki do przenoszenia stosunkowo dużych obciążeń. Trzeba zauważyć, że działanie mechanizmu różnicowego można zaobserwować w przypadku aut napędzanych na przednie albo tylne koła.
Pod tym kątem występują pewne różnice w aspekcie konstrukcji. W pojazdach z napędem na tył przekładnia różnicowa jest umieszczona w obudowie zrealizowanej z metalu. Można ją bez żadnego problemu dostrzec – pod podwoziem. Warto wspomnieć tutaj o krzyżaku, gdzie osadzone są satelity (koła zębate). Nazwa nie jest przypadkowa.
Szukasz części do samochodu? Zajrzyj na UCANDO
Satelity w czasie pokonywania kolejnych kilometrów krążą zgodnie z kierunkiem jazdy. To przyczynia się do obrotu kół zębatych. Wtedy następuje przekazanie napędu na koła. Biorąc pod lupę auta z napędem na przód, koło talerzowe ma zęby proste albo skośne. Są one zlokalizowane na zewnętrznym obwodzie wałka. Dyferencjał w tym przypadku jest połączony ze skrzynią biegów.
Podstawowe zadanie dyferencjału
Dyferencjał – co to jest? Dużo osób zadaje sobie to pytanie. Warto na początku zauważyć, że jest on nazywany też mechanizmem różnicowym albo ewentualnie przekładnią różnicową. Jego główną czynnością do zrealizowania jest zaś kompensacja różnicy prędkości obrotowej półosi kół (uwzględniając oś napędową) – w trakcie pokonywania przez nie trasy o różnej długości. To zaś między innymi bardzo przydaje się w momencie jazdy po łuku. Dzięki mechanizmowi różnicowemu można to zrobić sprawnie i bezpiecznie.
Pamiętaj, że na osi napędzanej (w momencie jazdy na zakręcie), koło zewnętrzne musi pokonać nieco dłuższą drogę w porównaniu do koła od strony wewnętrznej. To sprawia, że koło zewnętrzne musi obracać się zaś szybciej niż wewnętrzne. W momencie, kiedy zabrakłoby dyferencjału jedno z kół (na osi napędzanej) nie działałoby optymalnie, co wpłynęłoby nie tylko na jakość jazdy, lecz przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo (możliwe poślizgi).
Sprawdź również >> Części po VIN – Wyszukiwanie części zamiennych
Zastosowanie mechanizmu różnicowego przydaje się też pod innym kątem. W końcu eliminuje powstawanie naprężeń w układzie napędowym. Tego też nie można bagatelizować, gdyż mogłoby to skutkować większym zużyciem opon czy paliwa.
Jak dbać o prawidłowe działanie dyferencjału?
Mechanizm różnicowy jest niezwykle przydatnym elementem. Szczególnie uwzględniając jazdę po zakrętach czy nierównościach (kiedy jedziemy prosto działanie dyferencjału nie jest potrzebne). Aby jednak znakomicie wywiązywał się ze swojego głównego zadania, trzeba należycie się o niego troszczyć. Czego unikać? Na przykład gwałtownego ruszania z miejsca postoju. Piski opon może i są dla niektórych efektowne, ale na pewno nie sprzyjają prawidłowej eksploatacji przekładni różnicowej…
Trzeba również pamiętać o regularnym smarowaniu. Warto systematycznie sprawdzać stopień eksploatacji mechanizmu różnicowego. Można to zrobić samodzielnie. Można także poprosić o pomoc fachowców. Doświadczony specjalista oceni stan dyferencjału i podpowie swojemu Klientowi, czy konieczna jest wymiana tego elementu na nowy.
Zobacz >> Światła pozycyjne a mijania – Kiedy i jak używać świateł w samochodzie?